20 juli 2015

"Jag är Solace"

av Siobhan Dowd.

Förlag: Atrium förlag (Tack för boken!)
Sidor: 333 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 13-18 år

Handling: Holly är en ung tjej som nyss har blivit flyttad till en fosterfamilj efter att ha bott på ett barnhem. Hon bor i England men har alltid velat åka till Irland där hennes mamma befinner sig. Efter att ha bott hos fosterfamiljen hittar hon en lång, blond peruk. Hon tar på den och blir en ny människa - en modigare, vuxnare - hon blir Solace. Hon bestämmer sig för att fly och ta sig till Irland.

Omdöme: Jag har läst denna under väldigt lång tid för jag har den som e-bok på mobilen men trots att jag har tagit långa pauser ibland så är den lätt att hänga med i och intressant. Jag gillade att det var många tillbakablickar och annat som gjorde att man fick lära känna Holly. Man kände att hon inte hade haft det så lätt och det var intressant att läsa om hur hon blev bättre.

Språket är ganska enkelt och lättläst. Det är inte så mycket beskrivningar utan enkel text. Det var lite svårt att komma ihåg alla namn på personer hon träffade.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.