20 juni 2015

"Vit som snö"

av Salla Simukka.

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 203 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14+
Serie: Andra delen i en trilogi. Första delen heter Röd som blod och min recension på den går att läsa här.

Handling: Lumikki har rest till Prag för att ta det lugnt och vara ensam. Men redan efter någon dag så kommer en tjej fram till henne och säger att dem är systrar. Lumikki blir såklart förvånad men ändå nyfiken. Hon märker att det är något mystiskt med tjejen och hennes familj, men det går ändå ihop så hon fortsätter snoka. Det visar sig att både tjejen och Lumikka är i livsfara, Lumikka måste hjälpa henne oavsett om hon är hennes syster eller inte.

Omdöme: Jag gillar verkligen den här serien! Det är den enda ungdomsdeckaren jag känner till och jag tycker den är lagom spännande. Det händer mycket hela tiden och storyn vänder och vrider hela tiden när man får veta nya ledtrådar. Bra språk och bra karaktärer.

Den är väldigt speciell på flera plan för den går sin egen väg och överraskar ofta. En grej som jag tyckte var intressant är att de har med en transperson, och det tror jag var första gången som jag läste om i en roman.

Betyg:


På gränsen till 5/5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.