23 augusti 2014

Den sista veckan på språkresa

Här är sista veckan från min språkresa. Del 1 finns här och del 2 här.

Jag har varit på en tre veckors språkresa med STS på Isle of Wight i England. Jag åkte själv och jag ville åka för att bli bättre på engelska. Jag bodde i värdfamilj med tre andra svenska tjejer.

Femtonde dagen - Fredag 1/8
Jag hade sovmorgon och åkte sen till Newport och till skolan. Det var sista skoldagen så vi hade ett test. Det var ett test med flera olika delar och jag tyckte det gick ganska bra. Vi slutade tidigare och kom därför hem tidigare än förväntat och var utelåsta. När vi kom in efter några minuter så tog det lugnt bara. Vi gjorde oss färdiga för Ice party (skridskor med discomusik och discoljus). Åkte skridskor. Det var mycket roligare denna gången för jag hade bättre skridskor så det gjorde inte ont i fötterna och det blev lättare att åka. Ändå gick vi efter ett tag ut och köpte glass som vi åt vid piren i Ryde.

Sextonde dagen - Lördag 2/8
Vi skulle till Southampton och fick ställa alarm ganska tidigt. Men det blev något fel på larmet så det ringde aldrig. Vi vaknade av att värdpappan ropade att det var frukost, då hade vi 20 minuter kvar till vi skulle gå till bussen. Vi hann men det blev stressigt. Vi tog bussen till East cowes och därifrån färja till Southampton. Vi gick och shoppade på Primark och sen i West quay, som är ett ganska stort köpcentrum. Det fanns bl.a. Zara, New Look, Next, Gap och massa okända men bra affärer. Vi åt lunch på McDonalds och sen fikade på ett fik som låg inne i bokaffärer Waterstones. Tog båten tillbaka och när vi var i New Port där vi skulle byta buss så missade vi den och fick vänta i en park. Hemma åt vi Chili con carne och bakad potatis. Åkte till Sandown och var på stranden med mina rumskompisar och andra som bodde i Sandown.

Sjuttonde dagen - Söndag
Åkte till en annan hamnstad som hette Yarmouth och tog färjan. Vi skulle till New forest som är en jättestor skog med vildhästar. Vi kom till vår hyrda buss och åkte till Lymham. Det var en fin liten stad där vi stannade och åt lunch. Där gick vi runt och det fanns flera Alice i underlandet-butiker och -caféer. Det fanns en kyrkogård där det stod något som " *Ett namn* Flickan som inspirerade till Alice" på en grav. Jag såg den aldrig på riktigt utan bara bilder. Åkte vidare till New forest och såg hästar bredvid bilvägen utan staket runt dem. Gick ut i skogen för att hitta fler hästar men fick gå mot vägen igen för att hitta. Det stod tre stycken och åt gräs. De hade blivit tama av alla turister för de tittade inte ens på oss, men de var fortfarande helt fria i den stora skogen. Sen åkte vi till Burney där det var marknad och en liten stad. Gick runt bland marknadsstånden och sen stod vi och tittade på en uggla som en gubbe berättade om. Gick i häxaffärer, (varannan affär var typ en häxaffär) och köpte bakelser. Det stod en häst på bilvägen precis vid en restaurang och sov. Vi tror den var gravid för den var ganska tjock, och alla vildhästar var annars väldigt smala och seniga. Sen åkte vi färjan och kom hem och åt. Det var Host family night och vi var hemma hos värdparet och kollade på filmer. Först World war Z och sen Non stop

Artonde dagen - Måndag
Åkte till skolan och gick till en park för att få betygen. När vi hade fått betygen/certifikatet så skrev alla på varandras t-shirtar eller STS-väskor. Gick till Newport och åt lunch. Sen åkte vi alla till Headhunting. Det är en blandning av Laser dome och Paint ball. Vi delades in i två lag och fick vapen. Det var som gevär (eller något vapen i alla fall, jag har inte så bra koll på sånt) som skickade ut laserstrålar när man tryckte. Sen hade man en hjälm som var kopplat till vapnet och när man blev skjuten så började det pipa och man kunde inte skjuta. Då fick man gå tillbaka till sitt läger och ladda om. Sen skulle man ta en flagga från de andras lag som gav 10 poäng. Så de poängen räknades in och poäng för varje skjuten man. Det var ganska kul men svårt. På kvällen så packade vi för att åka till London dagen efter. På kvällen så åt vi pizza och berättade händelser och citat från resan. Sa hej då till spanjorerna som skulle åka till London en dag efter.

Nittonde dagen - Tisdag
Gick upp vid 6 för att åka till färjan. Packade det sista och tog sen bild utanför huset med värdparet. Spelade kort på båten och åkte sen buss mot London. Kom till hotellet men fick inte checka in än. Tog tunnelbanan mer centralt och gick till kända grejer: Trafalgar square, London Eye, Big Ben osv. Åkte hem till hotellet men var tvungna att åka 10 minuter efter för att äta. Åkte till restaurangen och åt hamburgare och brownie med glass. Jättegott. Gick till Covent garden för att träffa den andra STS-gruppen som vi hade träffat på flyget ner. Kollade på gatuuppträdanden och gick sen runt i London lite. Åkte hem och sov.

Tjugonde dagen - Onsdag
Åt frukost på hotellet. Det var rostad macka med marmelad och mjölk och flingor. Åkte till Oxford street, och shoppade. Satt och åt vår lunch och fortsatte sen shoppa. På kvällen gick vi på en annan restaurang och åt Fish and chips. Sen träffade vi faktiskt de spanska en gång till och sa hej då. Det var sista kvällen tillsammans och på hotellet skulle vi dricka te, men det blev lite problem med de som jobbade, så vi fick gå och lägga oss.

Tjugoförsta dagen - Torsdag
Åt frukost. Duschade, packade och gick sen till en park med våra väskor för att ägarna var sura. Köpte upp alla mynten på Tesco. Sen gick vi till parken och tog bilder och sa hej då till de som inte flög till Göteborg. Vi som skulle till Landvetter åkte först och tog sen planet hem efter att varit på flygplatsen länge.

En kväll i Sandown.

På någon av färjeturerna.

I New Forest.

De här två vita hästarna stod på vägen när vi kom med bussen men sprang
sen in i skogen.

Det här är när vi har kommit till London och detta är
mittpunkten av London. Det är till denna platsen som de mäter till alla
skyltar som visar ett avstånd till London.

Big Ben.

M&M's world i London.

Detta är några av alla bilder från resan men det kommer nog ett inlägg med bara bilder också. Annars om ni vill se jättefina bilder så kolla in Lisas blogg!