5 november 2013

Minirecensioner från när jag var 10 år

Från att jag började läsa mycket så har jag skrivit upp vad jag läser och ett tag gjorde jag små recensioner på vissa av dem. Jag gjorde ett formulär som jag fyllde i, om det var bilder, vilka huvudpersoner och hur många sidor men tänkte jag bara lägga upp handlingen (eller "Händelse:" som jag kallade då). Så detta är vad jag tyckte om vissa böcker när jag var 10, 11 år. Jag har inte ändrat felstavningar utan det är citat från vad jag skrev.

Spöket i rum 13 av Måns Gahrton och Johan Unenge.
"Ingo gömmer en gris, som stäler till med det mesta! Men varför skulle den göra det just när det kommer några dagisfröknar som vill ha lugn och ro! 4/5 stjärnor"

Kalle Skvank: Klotter i Kärrtorp av Petrus Dahlin.
"Nån har klottrat hela skolan. Det är någon som har skrivit namn på skolan. När de komit på vem som "äger" namnen och intervjuade de så kommer ledtrådarna på att det är någon annan som skriver anndras namn! 4/5 stjärnor."

Mysterium för utomjordingar av Rose Lagercrantz.
"Humlan läser en bok om utomjordingar. Där står det: Utomjordingarna tar allt syre. Det är bara om någon kan förklara allt om människan. Humlan får en dagbok av sin farmor. Där skriver hon till utomjordingarna. 5/5 stjärnor." (Jag fattar inte vad jag menar med den här recensionen, men jag kom ihåg att jag gillade böckerna om Humlan mycket!)

SVJ (Stora vänliga jätten) av Roald Dahl.
"Sofie blir kidnappad av en jätte. Som tur är är den snäll! Det är en drömjätte som blåser in drömmar. De kommer tillsammans på en plan så inte de dumma jättarna som äter 3-4 barn per dag slutar med det. 4/5 stjärnor." (Jag antar att jag menar att de kommer på en plan för att stoppa de dumma jättarna...)












Det var några av recensionerna jag skrev, jag har några kvar men de lägger jag ut en annan gång.

1 kommentar:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.