6 november 2013

"Bättre snart"

av Ida Pyk.

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 204 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 10-14 år
Övrigt: Denna recensionen gjorde jag till skolan, därför är den lite annorlunda och längre än mina vanliga recensioner.

Handling: Bättre snart handlar om Sofia som går i femman och inte har några vänner, hon är inte mobbad men känner sig ensam. När boken börjar så berättar Sofias föräldrar att de ska skilja sig och Sofia blir inte glad. Hon förstår inte varför och vill snart att allt ska bli som vanligt igen. Sofias känslor vid skilsmässan beskrivs lite stereotypiskt för en ungdomsbok, men det gör att många kan känna igen sig i Sofias tankar, med eller utan skilda föräldrar.

När Sofia börjar acceptera vad som har hänt så träffar hon sin slöjdlärare hemma hos sig. Vad gör han där och hur kan mamma inte bry sig något om vad Sofia tycker?! Slöjdläraren var den lärare som Sofia har kunnat gå och prata med under rasterna när hon inte hade någon att vara med, men nu har mamma gjort så att hon blir ännu ensammare.

Under ett grupparbete råkar Sofia berätta om vad som har hänt för Ofelia. Ofelia är populär men har egentligen ingen kompis i klassen och hennes föräldrar är också skilda, det är det som gör att Sofia berättar. De pratar mer och mer men Sofia är ändå osäker på om hon kan lita på Ofelia.

Omdöme: Bättre snart har ett språk som flyter på och gör att historien snabbt går framåt. Sofia har mycket känslor som beskrivs grundligt och det gör att läsaren smittas av vad Sofia känner och är på hennes sida.
Sofia går i femman och jag tycker boken passar personer runt den åldern, tiden mellan barn och ungdom. Jag tror jag hade gillat den mer för några år sedan, för nu har jag vuxit ifrån den för att känna igen mig i Sofias liv.

Sammanfattningsvis så är boken intressant för barn i mellanstadieåldern, har ett lätt språk och en handling som många kan relatera till.

Betyg:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.