28 november 2013

Ny bibliotekslag 2014

För nästan en månad sen fick jag ett pressmeddelande om att det blir en ny bibliotekslag med start första januari 2014. Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns en men det är klart. De som jag tycker är viktigast och förstod är:
  • Alla skolor ska ha skolbibliotek.
  • "På folkbiblioteken ska allmänheten avgiftsfritt få låna eller på annat sätt få tillgång till litteratur under en viss tid oavsett publiceringsform." (På vissa bibliotek har det kostat att låna e-böcker.)
  • "Folkbiblioteken får också i uppdrag att ägna särskild uppmärksamhet åt barn och ungdomar för att främja deras språkutveckling och stimulera till läsning."
  • Kvalitetsgranskning på medier biblioteken köper in. 
Man kan läsa mer om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.