2 maj 2013

Två nya böcker

Jag hittade två böcker jag blev väldigt intresserad av. Det är Det här är ingen film med lyckligt slut av Staffan Cederborg och Mellan vinter och himmel av Elin Bengtsson. Både har precis kommit ut men jag hade missat dem helt. Här är Adlibris beskrivningar av böckerna:

"Det här är ingen film med lyckligt slut":

Pontus, eller Nypon som han kallas, förlorar sin farmor. Plötsligt förändras han och går in i en kris. Men mitt i hopplösheten visar han sidor som han själv förvånas över: Han tar den mobbade tjejen Hanna i försvar, samtidigt som han blir förälskad i den vackra Ramona. 

Hanna behöver hjälp. Hon skickar ett desperat mail till Nypon, och han får reagera.



"Mellan vinter och himmel":


Metallfjärilar. Han vet inte varifrån de kommer, inifrån gitarren eller ur den svarta himlen inuti honom, men han släpper iväg dem, låter dem fladdra ut genom fönstret eller genom nyckelhålet in till Andreas. Han vet inte om Andreas kan se dem, eller om han bara glor på teve med volymen högt uppvriden utan att märka något alls.

Martins lillebror Andreas är femton år och ska snart dö. Alla väntar på det, på sitt eget sätt. Medan mamman överbeskyddar Andreas och pappan vänder sig bort, tar Martin sin tillflykt till musiken och förbannar sin bror för att han inte gör något av den tid han har kvar. Men om nätterna kommer mardrömmarna: är det inte i själva verket han som förtjänar att dö, som föraktar Andreas för hans gråhet? Själv skriver Andreas i hemlighet en lista över tre viktiga saker han måste göra. Nu, innan det händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.