29 mars 2013

"Fågelbarn"

av Christin Ljungqvist.

Förlag: Gilla böcker (Tack för boken!)
Sidor: 283 sidor
Ålder: 14+
Serie: Christin har skrivit en bok som heter Kaninhjärta och en bikaraktär där är huvudperson i denna boken, men de har inget annat samband.

Handling: När Hannas bror, Samuel, var 12 år så dog han. Polisen och hennes föräldrar säger att han trillade ner från ett berg, men Hanna såg. Hennes andra bror, Jens, knuffade honom.

Ingen tror på henne för hon var bara åtta år och ända sen hon var liten har hon sagt att hon har sett spöken. Hon ser fortfarande spöken, eller följare, det är bara att hon inte berättar det för någon längre.

Berättelsen börjar när hon är 18, 19 år och då springer hon och kastar ner en pistol i en sjö. Sen är vartannat kapitel från hennes barndom och vartannat från när hon är 18/19. I början förstår man inte så mycket, men i slutet så kommer kapitlen från barndomen i kapp och hela berättelsen går ihop.

Omdöme: Alla beskrivningar är väldigt fina och det är fint språk. Jag hade lite svårt att komma in i den, men sen gillar jag den mycket! Jag gillar inte "thrillers" så mycket och tycker det mest är jobbigt att läsa. Vissa delar av denna boken är lite obehagliga men oftast är den som en "vanlig" skönlitterär bok, och det tycker jag är bra.

Då och då kommer det små teckningar i svartvitt som är väldigt fina.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.