30 maj 2015

Böcker från 1800-talet

I onsdags var jag på biblioteket för bokklubb och vi fick kolla bland de utgallrade böckerna. Vi är några unga tjejer och en bibliotekarie. När vi var nere i källaren så hittade vi istället riktigt gamla böcker, vissa från så tidigt som 1800-talet. Det var coolt för man ser hur mycket det har förändrats. På den tiden visade ju inte omslaget något om boken. Nu ska ett omslag locka läsare mer och då var omslaget "bara" fina rent estetiskt. 

Man kan inte fatta hur många böcker som det har funnits genom åren! Men vi sa att de böckerna som finns kvar är ju inte de populäraste för de har man slängt för att de var så slitna, så de som inga läste finns det flest av. Då visar det inte riktigt vad för typ av bok som lästes mest.




Detta var en bok med handmålade bilder där de visade vilka färger man kan få fram av olika sorters lavar. På texten kan man se hur mycket språket har förändrats. Tyvärr vet jag inte när denna boken gjordes.

Coola men slitna ryggar. 

4 kommentarer:

  1. Har för mig att boken om att färga med lavar blev värderad i TV-programmet Antikrundan, kommer dessvärre inte ihåg värdet men tror att det var relativt högt. Intressant att man handmålade bilderna.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.