13 april 2015

"Född fenomenal"

av Josephine Bornebusch.

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 272 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år

Handling: Rut är en tjej som är smart och tänker väldigt mycket. Hon är fascinerad av andra världskriget och av Anne Frank. Det är förmodligen det som Rut tänker på mest. Nu är hon med i klassens "klassrese-grupp" och ska försöka övertala dem till att åka till Amsterdam så hon kan besöka Anne Franks hus.

I gruppen är också Abbe med. Abbe är en jobbig kille som Rut sakta men säkert förstår är ganska rolig och snäll. Han pratar till och med om andra världskriget med henne!

Omdöme: En ungdomsbok som jag tyckte var rolig och underhållande att läsa. Jag till och med skrattade på riktigt några gånger. Det är språket som blir roligt när det är så oskyldigt och ironiskt, och så är Rut ganska rolig. Jag gillade karaktärerna och deras utveckling men den kändes ibland som om Rut var yngre än 15 år. Hon kan mycket men är samtidigt oförstående.

Det är en lätt bok som de flesta kan tycka om och skratta med. Den kanske har blivit för uppmärksammad bara för det är en kändis som har skrivit den, för jag hade väldigt höga förhoppningar innan men det är fortfarande en bra bok!

Betyg:

2 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.