17 december 2014

Boktipsfrågor

Innan skrev jag ju till JönköpingsPosten varannan vecka men jag har inte gjort det sen i somras. Vi skulle göra en ny struktur i höstas men det har runnit ut i sanden och sen kom vi på att jag ska svara på bokfrågor. Men också det har flyttats och just
nu ska jag inte skriva något till JP. Så de bokfrågor som jag svarade på i september publiceras nu här.

Jag blev sugen på att läsa lite noveller och har försökt att leta efter noveller som passar mig, men inte hittat någon riktigt bra. Jag skulle vilja hitta någon bra novell som passar för mig som inte vill läsa läskiga eller obehagliga noveller mest bara att det ska vara kul och trevligt att läsa dem. Jag vill att de ska vara för min ålder och inte handlar om grejer för äldre. Jag är snart 13 år.
Det finns inte så många ensamma noveller som är skrivna för den åldern men det finns novellsamlingar. ”Önska bort, önska nytt” av Ingrid Olsson är en fin novellsamling med korta stycken som bildar flera noveller om ungdomar. Det är fina och känslosamma berättelser som beskriver hela liv, i bara några sidor. Olsson har också gjort novellsamlingen ”Blink, blink med stjärnan” som handlar om barn istället för ungdomar, båda två borde passa för din ålder.
En annan novellsamling är Jennifer Vidovics ”13 liv”. Den är okänd men förtjänar mer uppmärksamhet. Vidovic var bara 14 år när hon skrev novellerna 2010 ändå är det ett väldigt fint och vuxet språk. Det är inte en kul och trevlig novell som du frågar efter, för den är sorglig och stark, men den är riktigt bra och rörande.

Hej Tova! Vet du någon bra bok som kan passa en kille som gillar att spela datorspel? Som är i undre tonåren?
Den första jag tänker på är ”Erebos” av Ursula Poznanski. Den handlar om en kille som går i en skola där ett spel börjar ta över och många skolkar eller sover på lektionerna för de är så trötta efter att ha spelat. Det är som att spelet lever och man får uppdrag att göra i verkligheten, spelet ser och vet allt man gör. Den är spännande och passar väldigt bra i tiden. Det finns inte många böcker där ett datorspel har så stor roll som i Erebos.

Hej jag heter Filip och är 16 år och är trött på alla händelselösa ungdomsböcker, jag vill läsa böcker med mer action och spänning. Skulle du kunna ge mig några boktips som passar min ålder?
Jag tror alla dystopier som snabbt blir populära och filmatiseras skulle passa dig. Den populäraste, och kanske den bästa, är ”Hungerspelen” av Suzanne Collins. Andra liknande som är minst lika bra är ”Divergent”, ”Rör mig inte!”, ”De utvalda: Tankeläsaren”, ”Cirkeln” och ”Legend”. Gemensamt med de böckerna är att de utspelar sig i en negativ framtid, de är väldigt spännande, välskrivna och de flesta har blivit eller ska bli film. Det bästa med de här böckerna är att allihop är trilogier, det finns alltså fler böcker att läsa om du gillar någon av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.