3 juli 2014

"Stå ut"

av Mattias Edvardsson.

Förlag: Opal
Sidor: 189 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 13-16 år
Övrigt: Kommer ut i augusti

Handling: Nike är en tyst tjej med höga betyg och två föräldrar som bara tänker på sig själva. I hemlighet driver hon en blogg som bara blir större och större. Ingen känner igen henne då hon stjäl bilderna från en okänd blogg. I hennes klass går Liam, som är hennes motsats. Vad inte Nike vet är att hemma kämpar Liams mamma mot cancer.

En av deras lärare, Christer, vet eleverna ingenting om, för han pratar aldrig om något utanför skolämnet. Han kallas i smyg Ärret efter alla ärr han har i ansiktet. På fritiden är Christer ensam och sörjer sin fru och dotter som dog för 20 år sen.

Perspektivet turas om mellan de tre personerna och som det står på baksidan: "Tre människor. Tre liv. Ett gemensamt mål. Att stå ut."

Omdöme:
Stå ut har en smart story och det är kul att en vuxen karaktär är huvudperson i en ungdomsbok. Det är inte vanligt! Historian är smart för att allt är väl genomtänkt och allt kopplas ihop. Även om jag gillar idén och historian, så saknar den något. Den är lättläst för den luftiga och lätta texten, kanske är språket för lätt och att det är det som gör att jag inte gillar den jättemycket.

Ändå tycker jag den är värd att läsas för den är underhållande med intressanta karaktärer. Så ut är också spännande när man märker att det inte går som det är tänkt för karaktärerna, och man undrar hur det ska kunna ordna sig.

Betyg:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.