17 juni 2014

Magnus Nordins skolbesök

För flera veckor sen var författaren Magnus Nordin på min skola och jag fick skriva om det. Jag gav det till min lärare och hon skickade in det till JönköpingsPosten. Vi har trott att det inte var med men jag fick nu ett mejl om att det var med redan den 28/5, men i en förkortad version. Jag hittade den gamla tidningen och här under är en bild, men jag lägger också in originaltexten.



I torsdags var ungdomsförfattaren Magnus Nordin på Ljungarumsskolan för att prata om sina böcker och sitt författarskap. Eleverna fick ställa frågor och Nordin svarade på dem utförligt om allt från hans första bok till vad han tror gör att en bok blir succé.

Hans första bok gjorde han redan när han gick i fyran, samtidigt som han hade ett eget bokförlag med två kompisar. De målade omslag och skrev berättelserna. Vi fick se bilder på hans allra första bok som hette "I kalibanens klor - Kapten John Lennon". Bokens tecknade omslag var gulnat och lite sönderrivet men den såg proffsig ut för att vara gjord av en 10-åring.

Magnus Nordin skriver nästan bara skräckböcker, om varulvar, mördare eller andra varelser blandat med kärlek. Han har skrivit bland annat "Prinsessan och mördaren" och "Avgrundens änglar". Han har också skrivit lite film- och TV-manus, men än så länge är det bara en kortfilm som har blivit inspelad.

Han berättade hur han har jobbat heltid med att vara författare de senaste sju åren och om hur många ex man måste sälja för att bli rik som författare, vilket han antydde att han inte är.

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har! Själv har jag precis börjat blogga igen efter ett uppehåll, det vore kul om du ville kika in för att se vad du tycker.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.