28 juni 2014

"Economista"

av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius.

Förlag: Forum
Sidor: 225 sidor
Ålder enligt mig: Vuxenbok

Handling: En handledarbok i privatekonomi. Den förklarar enkelt grunderna i ekonomi, bland annat aktier, försäkringar och budget. Det är inte en faktabok utan mer en handbok för mellan varje kapitel finns "Så gjorde vi". Det är några sidor där författarna själva skriver vad de har tjänat eller förlorat på olika val som har koppling till kapitlet före. Förutom ekonomins grunder så skrivs det också om hur man skaffar en smart garderob, ökar inkomsterna och om ekonomi i en relation.

Omdöme:
Språket är lätt att förstå och det är lätta tips. Boken är bra upplagt så det blir tydligt: först är det lång text som förklarar och berättar, sen kommer "Frågor till läsaren", "Så gjorde vi" och sist en sammanfattning på tipsen som kapitlet har handlat om. Det är roligast att läsa om hur Isabella och Pingis har gjort i sina liv i "Så gjorde vi".

Jag tycker Economista blir lite seg ibland men det tycker jag tyvärr om de flesta faktaböcker/handböcker. Det är synd!

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.