13 mars 2014

Billiga böcker och vad som händer med förlagen.

269 kronor för en inbunden förstautgåva som en författare suttit och skrivit på under säkerligen ett år, som förlag haft otaliga möten om, investerat i, redigerat, formaterat, marknadsfört? Är det något att pressa? Rynka pannan åt? 
Det är alltmer uppenbart att kunderna inte vet vad de betalar för. Här kommer en sammanfattning: 

  • en författares lön på sisådär 1 öre i timmen
  • ett förlags hela ryggrad
  • en bokhandels hela ryggrad ❞ 
Hittade författaren Christin Ljungqvist blogg (hon har skrivit Fågelbarn och Kaninhjärta) och hon har skrivit ett intressant inlägg om vad böcker kostar och vad de egentligen är värda. Jag valde ut några citat men hela inlägget går att läsa här.

Men alternativet, då vi tänker bort förlagen, och författarna publicerar själva, är det verkligen alls ett alternativ?

Okej. Förlagen, puts väck. Boklådorna, borta. Man handlar böckerna på nätet. "Provläser" dem på smakprov.se. Och författarna publicerar själva. Investerar i redaktör, omslagsmakare, PR-nisse. Eller inte alls. Men ändå, ponera att det är så man gör som författare. Ponera att det går ihop rent ekonomiskt och tidsmässigt och mentalt, vilken instans i det hela ser till att böckerna som självpubliceras över nätet håller litterär kvalitet? Hur ska läsarna sålla bland mängden böcker som plötsligt ges ut av varje människa med skrivdrömmar? Hur ska bokhandlarna på nätet? Tidningsrecensenterna? Bryr de sig ens, eller har man helt slutat recensera (som läget idag verkar bli för ungdomsböcker, bland annat)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.