10 februari 2014

"So much to tell you"

av John Marsden.

Förlag: Fawcett Juniper (finns i flera utgåvor)
Sidor: 119 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 13-17 år
Språk: Engelska

Handling:
Marina börjar i en internatskola efter att ha bott på ett sjukhus ett tag. Hon får börja i den för att hennes mamma inte står ut med att Marina inte pratar längre. Hon kan inte prata sen "det som hände".

Boken är skriven som en dagbok som de i början är tvungna att skriva i, men som Marina fortsätter med hela året. I början vet man inget om vad som hänt men man får veta och förstår mer och mer. 

Omdöme: 
Unik story med en speciell huvudperson. Det var kul att det är skrivet som en dagbok och att man får veta hur ett liv hade varit utan att prata. Först tyckte jag det var irriterande att hon alltid var tyst och att hon "bara borde säga något", men sen blev jag van. Marina utvecklas mycket under boken och det är kul att läsa om.

Det är många karaktärer som jag tyckte var svåra att hålla reda på, för man lärde inte känna dem för att hon aldrig pratar med dem.

Jag tror det är väldigt olika när man förstår vad som har hänt med henne och hennes familj, men jag gjorde det när jag hade läst ungefär halva. Slutet var bra men tyvärr ganska förutsägbart. 

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.