15 september 2013

"Spana på djur"

av Pernilla Josefsson (text) och Leif Gustavsson (foto)
.
Förlag: Berghs (Tack för boken)
Sidor: 77 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 6-10 år

Handling:
En faktabok om hur och var man kan hitta olika djur. Det är allt från fjäril till älg, och också "Vid döda träd" och "Vid vatten". I slutet av boken finns också spaningstips, som "Gör som djuren - göm dig" och tips vad man ska ha med sig när man spanar.

Vid varje djur finns en skala hur lätt eller svår den är att se.

Omdöme:
En faktabok med väldigt häftiga och fina bilder. Det finns det flera fotografiska bilder på varje djur. Vi har ett projekt i skolan med en ekoruta just nu, som man ska gå till en gång i veckan och bl.a. samla arter, så jag fick den här boken väldigt lägligt.

I texten är det mycket fakta, men den är ändå lättläst. Jag läste den för min lillasyster (7 år) för hon är mer i åldern som den är skriven för. "Den är bra. Söta djur." Och jag tycker liknande.

Betyg:
Min favoritbild i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.