22 augusti 2013

"Jag ljuger bara på fredagar"

av Mats Berggren.

Förlag: Opal
Sidor: 125 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 13-16 år

Handling: 
Alex föräldrar är skilda och det har aldrig varit några problem tidigare, han är van. Men när han bjuder några kompisar på fest i sin mammas lägenhet när hon är borta och ljuger, så tycker hans mamma och pappa att han ska straffas på olika sätt. Då visar det sig att de har gamla bråk som nu kommer till ytan.

Omdöme:
På vissa ställen känns den lite överdriven och lite onödigt kort. Den känns verklig och karaktärerna är väldigt bra beskrivna, men ibland som att huvudpersonen är några år yngre, ungefär 13 år.

Jag tycker många svenska böcker och filmer handlar om fester som spårar ut, och föräldrarna gör det svårt för huvudpersonen. Och jag tror att jag aldrig har läst en amerikansk eller engelsk bok om fester som går fel!

Betyg:

3 kommentarer:

  1. Jag har läst en jättebra bok! Den heter How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all. Den motbevisar helt varje tanke på att dumheterna som förstör världen skulle bero på en oföränderlig "mänsklig natur", och visar att det faktiskt finns hopp! Det viktigaste är att sluta med ursäkter. Den lägger även fram många bra förslag på hur förändringen ska kunna genomföras i praktiken. Som en extra bonus visar boken även att samma principer som kan ställa om hjärnan från dum till smart också kan förbättra hälsan i övrigt. Denna fantastiska bok går att beställa för bara 149 kronor genom http://litenupplaga.se/1198

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken har jag hört om innan, du eller någon annan har kommenterat om den för ett tag sen tror jag.

      Radera
  2. Boken var helt värdelös och jag rekommenderar den inte👍🏼

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.