14 maj 2013

Veckans bloggambassadör

är Marcus som bloggar på Marcusbiblioteket. Han bloggar om allt möjligt, men mest bokrelaterade områden och väldigt många fina foton på sin blogg.

Läste du mycket som ungdom?
Fram till gymnasiet läste jag nästan inget annat än serietidningar och undertexter i filmer. Enda undantagen var några av Enid Blytons Femböcker och en bok om en tjej som försökte bryta bort sin tandställning med en gaffel på skoltoaletten.
Bild från när han står utanför Karin Boyes ingång.

Vilken är din favoritungdomsbok?
På gymnasiet hittade jag Johanna Nilssons böcker och läste om Konsten att vara Ela och Hon går genom tavlan, ut ur bilden massor av gånger så delad förstaplats mellan dem.

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
Räknas Linda Skugges tidiga romaner? Älskar dem! Annars tycker jag Johanna Nilsson och Per Nilsson är fantastiska. Sen tyckte jag att Sylvia Plaths Glaskupan var en väldigt fin bok att läsa och läsa om och om igen som tonåring. Hoppas inte att alla kommer sucka ihjäl sig åt hur gamla ungdomsboksreferenser jag har.

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
Nej tyvärr inte så ofta. Den senaste jag läste var Jessica Schiefauers Pojkarna som jag tyckte väldigt mycket om. Sen läser jag fortfarande Galago vilket jag gjort i mer än 10 år.

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var ungdom?
Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland. Så kanske jag vågat vara lite modigare och fått lite bättre självförtroende. Miira är så cool trots alla motgångar. Så hade jag velat vara i hennes ålder. Istället tog jag åt mig av allt och vågade inte säga ifrån så mycket som jag borde ha gjort.

1 kommentar:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.