23 april 2013

Veckans bloggambassadör


är Anna-Lena från The Book Pond. På sin blogg har hon listor på vad hon har läst sen 1985!

Läste du mycket som ungdom?
Otroligt mycket och brett. Jag lånade mängder på biblioteket och sonderade föräldrarnas bibliotek. Inte bara ungdomsböcker ska väl erkännas. På 80-talet när "tantsnusk" var en egen genre så läste jag en hel del av dem också.. Princess Daisy var en av klassikerna.

Vilken är din favoritungdomsbok?
Tror jag måste säga Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Den var så otroligt spännande och mystisk, tyckte jag då. Jag läste om den så många gånger och har även läst den nu i vuxen ålder. Den håller än!

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
Maria Gripe är väl en av dem, fast jag tyckte inte alls om Elvis-böckerna. J.K. Rowling är ju självskriven, Harry Potter var faktiskt en upplevelse även om jag var väldigt vuxen när jag började läsa dem. Men min största favoritförfattare är nog Hergé som skrivit/tecknat Tintin-böckerna; jag är såld på dem. Eller räknas de till barnböcker?

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
Ja, det gör jag ibland, fast mindre än jag skulle vilja. Hungerspelen är väl den senaste. Jag läser förstås ofta Tintin och jag har läst Philip Pullmans His dark materials-serien (Guldkompassen m.fl.)

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var tonåring?
Nej, jag kan inte komma på någon. Även om jag är snart medelålders så får jag ut väldigt mycket av både barnböcker och YA. Jag kanske är lite barnslig på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.