2 februari 2015

"Lejonet som ville borsta tänderna"

av CC Aberg.

Förlag: In the wild books (Tack för boken!)
Sidor: 44 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 5-10 år (Jag är dålig på att sätta ålder när jag är inte är i den åldern själv, men jag läste den för min lillasyster som är 8 år.)

Handling:
Ett litet lejon som heter Leo har ont i sin tand och smyger in i en by i närheten. Där ser han en flicka som står och borstar tänderna. Leo går fram och gapar för att visa att hon ska borsta hans tänder, men hon blir rädd och springer in i sin hydda.

Nästa dag kommer han tillbaka och då förstår flickan vad han vill, kanske kan hon hjälpa honom med det svarta hålet i tanden.

Omdöme:
En mysig, fin bok för barn! Det var kul att den utspelar sig i Afrika och lite speciell med tandborsten och tandvärken. Den har väldigt fina bilder som är välmålade med mycket känslor.

Jag läste den som sagt för min lillasyster för hon är mer i passande ålder. Hon tyckte den var bra och rolig. Det var konstigt att flickan förstod att han hette Leo utan att de pratade, tyckte hon. Och hon gav den 4,3 stjärnor av 5. Det var tydligen lite svårt att välja...

(Mitt) betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.