13 februari 2015

"Katherine-teorin"

av John Green.

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 303 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år
Serie: Fristående bok men John Green har ju skrivit flera andra böcker. Mina recensioner: Paper towns och Förr eller senare exploderar jag (väldigt kort och gammal recension).

Handling:
Colin är ett underbarn som är fantastiskt duktig på språk och anagram (att bilda nya ord av bokstäver från andra ord). Han har varit tillsammans med 19 st Katherinor och varenda en har dumpat honom. Den senaste, Katherine XIX, är Colin fortfarande kär i och han är ledsen. För att muntra upp honom så tar hans vän Hassan med honom på en roadtrip. Men de kommer inte så långt för när de kommer till Gutshot (en liten, okänd ort där ingen flyttar in eller ut) så fastnar de där. Colin har fullt upp med att göra en formel för att bevisa vem som kommer vara Dumparen eller Dumpade i varje förhållande men de hinner samtidigt utvecklas och förändras mycket under den här sommaren i Gutshot.

Omdöme:
Det här är min favorit av John Green efter The fault in our stars. Den är rolig, unik och har intressanta karaktärer. Ingen är den andra lik och alla har en egen historia. Jag blev glad av att läsa den och jag tycker det är lite som en feel-good-bok. Det är härlig stämning och enkelt språk. Ibland var den lite förutsägbar tyvärr, men annars har den inget negativt.

Det är en ganska nördig bok med fotnoter som beskriver matteformler eller annat "onödigt" (se bilden här under). Jag tycker sånt är kul och i slutet är det till och med ett appendix som visar att kärleksformeln han får fram faktiskt funkar på ett sätt. Den är lite lik I huvudet på Colin Fischer (min recension här) för den handlar också om en smart kille och de använder sig också av fotnoter men handlingen är väldigt olik.

Betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.