29 juni 2014

Börjat lyssna på ljudböcker

Jag prövar ett erbjudande där man får abonnemang på Storytel gratis i tre månader. Storytel är som Spotify fast med ljudböcker. Jag har egentligen aldrig lyssnat på ljudböcker men har nu lyssnat färdigt på en som var sex timmar och börjat på en till. Sex timmar är ganska kort för att vara ljudbok, de brukar vara 8-12 timmar och det tycker jag låter väldigt mycket. Det är smidigt att lyssna på ljudbok på kvällen när man är för trött för att läsa. Jag håller ofta på med mobilen innan jag somnar och då kan man lyssna på ljudbok samtidigt. Annars var det skönt att lyssna när jag åkte bil eller tåg.
Den jag lyssnar på just nu.
Jag trodde den var ny, men den är tydligen
ganska gammal.

Jag hittade ganska många böcker som jag blev intresserad av men det är lite snålt på ungdomsböckerna. Det börjar finnas många ungdomsromaner men det är mest storsäljare som jag redan har läst eller småböcker som jag aldrig har hört talats om. Jag har inte läst Insurgent än, och den finns, men jag vill ändå läsa den som en vanlig bok.

Jag blev förvånad hur modern appen var! Den är lätt att förstå och det är roliga och inspirerande kategorier med fina bilder till. Några kategorier man kan välja mellan är "Nästan vuxen", "Långlyssning" (där är böckerna runt 25 h!), "True Crime" och "För de minsta öronen", samtidigt som det är vanliga kategorier som bland annat Klassiker, Deckare och Barn.

Det enda problemet jag har haft med ljudböckerna är om jag ska räkna dem som "lästa böcker" eller inte. Man kan ju inte räkna sidorna men om man ändå räknar böckerna så blir ju medelboken på mycket färre sidor än vad de egentligen är. Jag tror att jag inte kommer ha med dem i Läsdagboken jag skriver i men skriva upp dem i blogginlägget i slutet av varje månad.


Några av ungdomsböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.