4 maj 2014

Boktipsfrågor

Jag fick två mejl med frågor om boktips och jag lägger ut frågorna och svaren här.

Fråga:
Hej!  Jag behöver tips. Jag är en person som tycker om att läsa men inte orka sitta och hålla på med en bok. Hur gör du får att klara din läsning?

Svar: 
Hej hej!
Mycket om att orka och tycka om att läsa böcker är övning men det är också viktigt att hitta bra böcker. När man börjar läsa eller inte är så gammal är det bra att läsa lättlästa böcker som man lätt kommer in i. Jag har läst några böcker som är riktigt bra och lätta:
  • Önska bort, önska nytt av Ingrid Olsson - Skriven som på vers i korta stycken.
  • En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones - Också skriven i korta stycken med mycket humor.
  • Aldrig förlåt av Mårten Melin - En spännande novell på 20 sidor.
  • Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers - En bok skriven på bara korta meddelanden mellan en mamma och dotter, sorglig.
Fråga:
Hej!
Jag heter Agnes och är 12 år. Jag älskar att läsa och har en blogg om böcker: Aagnesan.bloggo.nu. Jag startade den för lite mer än ett år sedan , men då skrev jag om lite allt möjligt, alla mina intressen. I början av det här året bestämde jag mig för att rikta in mig på bara böcker. Har du några tips på hur man får fler besökare på bloggen och hur man gör den finare och mer inspirerande?

Jag läser väldigt mycket och eftersom att jag är 12 år börjar de här 9-12 år böckerna bli för lätta för mig att läsa. Jag tycker att böckerna är jättebra men det går för snabbt att läsa de. Jag vill ha något nytt att bita i och då har jag testat några ungdomsböcker. Det är bra för det är ungefär den svårighetsgraden jag vill ha men oftast handlar de om typ 16-åringar och det händer lite saker som jag tycker att jag inte vill läsa om riktigt än. Eller så är de läskiga och jag är lite skraj av mig och gillar inte när det är för läskigt. Har du några tips på vilka böcker som skulle kunna passa mig? Jag är inte så mycket för fantasy, men deckare och alla andra sorter går bra.

Tack för en jättefin blogg som är rolig att läsa!
/ Agnes

Svar:
Hej hej!
Jag har en kategori som heter Bokbloggsskolan med tips om bokbloggning och bloggar, här kan du läsa det.

Jag tror Ädelstenstrilogin av Kerstin Gier skulle passa bra till dig, de är spännande och lagom tjocka. Andra bra böcker för din ålder med lite svårare text:

  • Jag, En av David Levtihan.
  • Undret av R.J. Palacio.
  • När jag vaknar finns du inte av Cat Patrick.
  • Dubbelfel och Inte bara tennis av Peter Barlach.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.