31 januari 2014

När jag skulle köpa böcker i London

I svenskan just nu har vi skrivit en krönika, och jag skrev om när jag var i London i bokaffären Waterstones och om e-handel. Lägger in den här också.

Butiker läggs ner på grund av showrooming

Glädjen när jag ser skylten på glasdörren. Free Wifi. Jag är mitt i London och har inte haft Internet på flera dagar. I affären innan hade jag också märkt att mitt kort är spärrat och inte går att betala med utanför Sverige, och alla mina kontanter är slut. Kanske kan jag ta bort kortspärren om jag får internet. Jag går in i bokaffären med wifi och ansluter. Mobilen plingar av att ha varit offline i flera dagar. Jag lyckas få bort spärren på kortet och fastnar förmodligen lite för länge i min telefon när jag tar igen förlorad tid. När jag tittar upp så ser jag en av de anställda som tittar argt på mig och jag går runt och tittar på böckerna för att visa att jag inte är där bara för att de har wifi. Efter ett tag går jag ut från affären men jag förstod aldrig varför han tittade ilsket.

I affären hittar jag en bok som jag vill läsa men inte kommit ut på svenska än, som jag nu kan köpa när kortet fungerar. Jag ser att John Green, som är en av min favoritförfattare, har signerat några av sina böcker till den butiken. Jag kunde fixa flera grejer när jag hade internet en liten stund. Jag klarade av att genomföra ett köp själv på engelska. Förmodligen var det den bästa affären och bästa köpet under hela resan, men ändå tänkte jag på den irriterade blicken.

Det är inte förrän jag är hemma igen som jag förstår blicken mer. Ordet showrooming har kommit in i amerikanska ordböcker. Det betyder att man går i affärer och provar och känner på klädesplagg men sen går hem och beställer på internet för att få ett bättre pris. Och det är inte bara för de som köper kläder utan också i bokaffärer: tittar på omslagen, läser baksidestexten och väljer bok. De skriver upp ISBN-numret i affären och köper den sen smidigt hemma. Enligt en undersökning så har 58% av svenskarna gjort så och av dem är det 46% som sen letar rabattkoder eller tittar på prisjämförelsesajter för att få det ännu billigare. Mannen i bokaffären trodde förmodligen att jag hittade böcker som jag skrev upp i mobilen för att sen köpa billigare på nätet.

Fler och fler använder e-handel och det är ju smidigt, bra och billigt men de fysiska butikerna får det jobbigt, och kanske måste slå igen. Vad händer när alla vill ha det så billigt som möjligt? Affärerna sänker sina priser mer och mer för att konkurrensen är hård och de som tillverkar varorna kan inte få pengar för sitt jobb. Då blir det ännu fattigare i u-länderna som oftast är de som producerar och våra pengar räcker till lite mer. Många företag kan inte överleva i Sverige för det är mycket dyrare och flyttar till Asien. Då minskar jobben i Sverige och vi blir fattiga här också.

Webbsidan Ebay där man kan sälja och köpa från hela världen är förmodligen en av sidorna som gör att e-handeln ökar och priserna sjunker. Där kan man köpa direkt från tillverkarna, oftast i Asien till och med utan frakt. På Ebay finns allt från peruker till mobilskal och leksaker till bilar. Antingen är det budgivning där de billigaste tröjorna börjar på några ören eller köpa direkt som kostar lite mer. Men det är inte alls dyrt, det är inte ovanligt att en tröja kostar under 50 kr och mobilskal finns för bara några kronor. De som säljer borde gå back för att det är så billigt och de flesta bjuder på frakt över hela världen.

Än så länge är inte showrooming så vanligt som i USA, Tyskland och Frankrike men förmodligen ökar det mer och mer. Jag tycker absolut att man kan beställa kläder på Internet om man vill ha något speciellt eller hittar något fint! Men om man provar i affären och bestämmer sig för att köpa den så tjänar ingen på att du går hem och beställer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.