13 oktober 2013

"Dimensioner" av Alice Munro.

Alice i För mycket lycka.
I torsdags fick Alice Munro Nobelpriset i litteratur. Jag hade inte hört talats om henne men det visade sig att vi hade en bok av henne hemma. Min mamma hade läst den i våras, hon läser inte jättemycket så hon var förvånad av att ha läst vinnaren i nobelpriset.

Alice skriver bara noveller, tror jag, och vi hade antologin För mycket lycka. Jag har bara hunnit läsa den första novellen Dimensioner, och det blir tyvärr den enda jag läser nu för jag har så många andra jag måste läsa.

Jag gillade den mycket faktiskt! Den var lätt att förstå men med många frågetecken i början som rätades ut. Den handlar om en kvinna som åker och träffar en man. Man förstår att de har känner varandra men det har hänt något som har förändrat allt. Kvinnan går till en terapeut och man får läsa deras konversation. Sakta men säkert förstår man mer och mer.

Denna novellen är på lite mer än 30 sidor, men hon har ändå fått med jättemycket! Jag tycker verkligen hon värd Nobelpriset.

Bloggambassadören Josefin på Nobelprisprojektet gjorde massa små intervjuer innan det avslöjades och här kan ni läsa min min nobelprisgissning. Hon har förresten gjort ett roligt test där man kan se vilken nobelpristagare man själv är, väldigt roligt! Testa dig själv här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.