2 april 2013

Veckans bloggambassadör


Veckans bloggambassadör är Ida från TidningsIda. Bloggar om de flesta böcker på sin blogg.

Läste du mycket som ungdom?
Självklart, jag har alltid läst böcker och min barn/ungdomsperiod var den då jag läste som allra mest. Jag slukade verkligen böcker. Självklart en hel del ungdomsböcker, men jag tog mig relativt tidigt också an böcker som var mer riktade till äldre.

Vilken är din favoritungdomsbok?
Jag får nog säga Harry Potter-serien, för de fångade mig rejält och följde mig ju från att jag var nio när den första kom till den sista kom när jag var 17.

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
Oj, det är svårt eftersom jag inte läser så många, men även om J K Rowlings senaste bok var en vuxenbok så får jag nog svara henne. Och självklart även Astrid Lindgren. Astrid kommer alltid att vara Astrid och någonting som alla åldrar kommer att kunna läsa. Och en författare som jag absolut kommer att se till att mina framtida barn får en rejäl dos av.

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
Ibland, men jag är faktiskt lite dålig på det. Men tack vare alla andra bokbloggar så hittar jag fler nu och tar mig då också an fler. Så jag blir bättre på det.

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var tonåring?
För något halvår sedan läste jag Cirkeln och den kan jag ha önskat att den hade kommit ut när jag var mer i målgruppen för den, för då tror jag att jag hade tyckt mer om den (jag tyckte ändå den var helt okej nu) och hade passat min smak bättre då. Då hade jag nog fått en helt annan läsupplevelse.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om Tidnings-Ida från en annan vinkel!

    Du har ju bytt banner på bloggen! Fint! :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.