8 december 2012

Bokrelaterade saker jag har gjort sen jag var 10 år

Fortsättningen på "Mitt läs liv" del ett finns här.

10 år
Nu hade jag läst 100 böcker som mitt mål var, och började mitt nya mål som var 10 000 sidor. Jag fortsatte att skicka brev till författare, de jag hade skickat till var Petter Lidbeck, Kerstin Gavander, Rose Lagercrantz, Elsie Petrén, Laura Trenter (svarade aldrig), Kerstin Lundberg Hahn och Pernilla Gesén.
Vid den här åldern startade jag bloggen också.
Jag blev också medlem i Barnens bokklubb och där sökte de några som ville recensera böcker i en panel. Jag sökte men kom inte med, men jag hade skrivit att jag har en bokblogg och då ringde de och frågade om jag ville vara med i en artikel. Man kan läsa artikeln här faktiskt.

11 år
Slutade blogga helt.
Skickade brev till Lena Lilleste men hon svarade aldrig (och innan det hade jag precis skickat till Laura som inte heller svarade) så jag slutade skicka brev till författare.
Läste 100 böcker för andra gången och började på 10 000 sidor igen efter det.

12 år
Började i sexan och blev bibliotekshjälp i skolan. Det var att på rasterna fick man hjälpa till och fixa med böckerna i biblioteket.
Här började jag läsa engelska böcker, jag satte som mål 50 böcker och jag har fortfarande inte gjort det... Efter att ha läst 10 000 sidor igen hittade jag på ett annat mål som var att läsa så många böcker som möjligt i ett år. Det blev 132 böcker.
Här försökte jag också prao hos bokbussen, men man var tvungen att gå i åttan för det, så det blev på mitt gamla dagis istället.

13 år
Detta var nog året som det har hänt mest "bokgrejer" för mig.
Det började med att jag började blogga igen, det var i början av sommarlovet när jag inte hade något att göra. Jag fixade designen, kommenterade jättemånga bokbloggar och skrev ett inlägg per dag.
Jag också på mitt första skrivarläger i slutet av sommaren också.
I slutet av hösten (för lite mer än ett år sedan) blev jag nominerad till "Årets boktipsare 2011" och blev tillslut röstad till de fem sista. Då fick jag åka till Stockholm och träffa bokbloggare och författare. Jag fick också vara inne på Bonnier på rundvandring. Tack vare min nominering blev jag intervjuad av Kamratposten och fick massa nya läsare. Sen tipsade också min mamma Jönköpingsposten om att jag blev nominerad så de gjorde också ett reportage. Jag ville inte vara med i JP egentligen, för det var inte alls många av de jag känner som visste att jag läste mycket och har en blogg, men så kom jag på framsidan med en stor bild så det var nog ingen som missade det...

Jag blev medlem i XIX som förlaget X-publishing har, där jag kan få läsa nya manus ibland och lite sånt. Jag var med och startade en bokcirkel för ungdomar på bibblan som nu träffas en gång i månaden.

Jag fick vara med på Det borde finnas regler baksida och skriva vad jag tycker om den. Jag började också  få recensions ex.

Jag träffade Katarina von Bredow när hon var på ett bibliotek nära jag bor.

14 år
Jag lyssnade på Isabella Löwengrip när hon pratade om sina böcker och företag.
Jag gick på min första bokmässa och var med i Bonniers monter.
Jag blev bloggambassadör för Bokmässan 2013 och sen har det inte hänt något mer, men det är nästan ett halvår kvar tills jag blir 15.

2 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.