11 augusti 2011

Emma Hamberg

Någon gång förra veckan så la jag ut en video intervju med Katarina von Bredow. Nu när jag fått upp den nya designen har jag oxå lagt upp sidor t.ex "De 10 bästa...". De 10 bästa författarna och böckerna ska jag göra ett recension/intervju åt per bok/författare.

Jag har gjort en intervju med Emma Hamberg. Hon har skrivit boken "Linas kvällsbok" som handlar om Lina, en tjej i tonåren. Man får läsa om hennes liv, om killar, hångel och kärlek. Hon har också gjort en bok som heter "Kärlek och 6" för unga tjejer.  Hon har också varit chefredaktör för tjejtidningen Veckorevyn, som hon säger att hon försökte göra till en mer feministisk tidning. Hon har även varit radiopratare på kanalen P3 där hon pratat i program som "Ketchup" och "Doris". Hon är också illustratör, hon har själv ritat alla bilder till sin bok "Kärlek och 6". Väldigt allsidig hör man att hon är Emma Hamberg.

Hur kommer det sig att du har jobbat med så många olika saker? Hur gick du från jobb till jobb?

Jag kan aldrig bestämma mig. Tycker det finns så mycket kul. Jag har gjort en grej och så har jag hört talas om nåt annat, sökt det jobbet, fått det och så vidare. Jag är nyfiken helt enkelt.
Tycker du att Veckorevyn är en feministisk tidning?
Nej

Tycker du det är viktigt som tjej att vara feminist?
Ja

Vilken bok tyckte du var roligast att skriva och vilken bok som du har skrivit är du mest nöjd med?
Hmmmm. Roligast var nog Kärlek & 6, för det var min första EGNA bok, som jag inte skrev tillsammans med andra. Jag är jättenöjd med både sexboken och Linas kvällsbok.

Vilken åldersgrupp är roligast att skriva om/till?
Fjortisar.

Vilket jobb som du har haft har du trivts bäst med?
Radio är underbart. Att skriva och teckna är livsnödvändigt för mig.

Vad har du för utbildning?
Nada. Jag har jobbat sen jag var fjorton. Det har varit min skola.

Vad läste du för böcker när du var yngre?

Bladen brinner av Barbro Lindgren. Erica Jong, Jackie Collins (huga)

Hur var du som tonåring?
Jag sågs nog som väldigt öppen, glad och självsäker. Men... Men där inne var jag nog glad, men jävligt osäker. Jag ville passa in. Ville vara med i gänget. Ville ha killar. Och för att få de där sakerna kunde jag göra det mesta. Även det som inte var bra för mig.

Är Linas kvällsbok egentligen Emmas kvällsbok från dina tonår? Hur mycket är självbiografiskt?
Nja. Lina och jag är inte samma person. Inte alls. Men vi har gjort samma resa kan man säga. Varit med om samma saker.

Vad tror du att du gör om tio år?
Jag hoppar väl vidare. Mellan allt som är kul, förhoppningsvis. Kanske är det nya saker som är roliga för mig om tio år. Men jag tror att jag gör fler böcker och skriver färre krönikor.

Av Kajsa Hensner

http://www.bonniercarlsen.se/Upphovsman/Forfattarpresentationssida/?personId=5424"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.