22 augusti 2011

6 år Del 2

Om du missade den först så finns den här :)


Idag åker mamma på en resa till en annan stad. Så jag bor hos mormor nu. Det är roligt att bo hos mormor, för jag är aldrig ensam då. När jag bor hos henne kan jag gå till skolan själv för att det är så nära. Innan så gick mormor och jag tillsammans men nu säger mormor att jag är en stor flicka, som kan gå själv.

Efter att mamma hade gått åkte jag och mormor till tandläkaren. Då fick jag en studsboll av tandläkaren. För att jag var duktig. Studsbollen är rosa glittrig med en prinsesskrona inuti. Den kan studsa jättehögt! Tandläkaren sa att jag måste borsta tänderna bättre. Men då svarade jag att våran tandkräm var slut. Så jag fick en  Hello Kitty-tandkräm som smakade jordgubbe och en röd tandborste. Så nu borstar jag tänderna efter varje gång jag äter för det är så gott.

När jag gick hem från skolan idag, så såg jag en som var väldigt lik mamma, i en bil. Men det kan ju inte vara mamma för det satt en kille i bilen också. Och om det var mamma skulle hon ju vinkat men hon i bilen började läsa i en tidning. Och mamma åkte ju till en annan stad igår. Veckan efter kom mamma hem igen och jag flyttde hem fån mormor.

En kväll, när jag tittade på Bolibompa och mamma precis kommit hem, så ringde det på dörren. Det ringer bara på hos oss när någon vill sälja jultidningar eller något annat. Mamma sa att jag skulle öppna och säga att hon inte var hemma. När jag öppnade så stod det en tant med kort brunt hår fast grått längst in vid hårbottnen. Läpparna var smala med vinrött läppstift på.
- Mamma är inte hemma, sa jag direkt.
- Vad synd! Men då undrar jag om du vet var hon är och när hon kommer hem.
Först var jag tyst men sen sa:
- Hon är i sovrummet...
För jag kan inte ljuga.
- Jaha, men då sätter jag mig i köket och väntar tills hon kommer ut.
Jag tyckte det vara roligt att få gäster, för vi brukar inte ha det, så jag satte mig också vid matbordet och pratade med henne. Fast vi pratade mest om mamma...
- Vem pratar du med, Jasmine, ropar mamma lite argt.
- En tant, svarade jag glatt.
- Sluta nu, Jasmine! varnade mamma.
- Monica Söderblom heter jag, sa tanten artigt.
Jag hörde hur mamma sakta ställde sig upp och gick hit. Hon tittade länge på Monica, som tanten hette. Mamma tog i hand och pratade annorlunda men bestämt.
- Jasmine, gå och titta på TV, är du snäll.

1 kommentar:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.