25 maj 2015

Tre recex

Under de senaste veckorna har jag fått tre recex som jag ska läsa snart. Jag fick På andra sidan av Georg Zyka från Kikkuli förlag. Då jag inte har läst någon av böckerna lägger jag in beskrivningen från Adlibris.
Moa är sexton år och ska börja på teaterlinjen. Där träffar hon Ali och den stora kärleken uppstår mellan dem. Hemma hos Moa är det jobbigt när hennes mamma blir inlagd på sjukhus eftersom hon lider av psykisk ohälsa. Moa och hennes pappa får därför klara sig själva. Ali kommer från Irak och bor på Rosengård med sin mamma som lider av posttraumatisk stress. En höst som i mångt och mycket kommer att förändra deras liv. 

Den låter intressant! Den andra boken är Det är du, inte jag av Nora Strömman från Schildts & Söderströms.
Jag blev rejält besviken - det var den snälla versionen. Verkligheten var att jag började storgråta och skrek åt pappa att han var oduglig som förälder för att han inte lyckats ordna en arbetsplats. För alla i världen vet att det inte går att få sommarjobb utan kontakter. Ett par månaders trygg inkomst hade jag tagit för givet, och planerat att använda på en semesterresa med Emma och Andrea. Med en veckopeng på tio euro skulle jag få vänta på den resan tills jag blev kremerad. För att sommarplanerna inte ska gå i stöpet tar Linn värvning som matros på pappas kompis Björns segelbåt. Jobbet är inte drömmen, men lönen är det. Så går turen mot Köpenhamn. Linn lagar mat i kajutan, låter sig motvilligt roas av Björns historier om kvällarna, och försöker stå ut med att han daskar henne på rumpan. Sen går allt överstyr.

Sist men inte minst är Staffan Cederbords Kickar från Opal. Jag har läst hans tidigare Det här är ingen film med lyckligt slut men den här verkar mer händelserik. Jag ska intervjua Staffan Cederborg på Bokmässan i höst men det berättar jag mer om i ett senare inlägg, för jag vet inte hur mycket jag får säga.
Joel glider runt med kompisar i en het sommarstad, och i väntan på vaddetnuär hittar han och Kaspar på egna små pranks. När Cornelia flyttar till stan blir Joel fullständigt förhäxad av henne. Hon ritar om hans stjärnhimmel. Men kompisen Linn gör allt för att fånga Joel och är ibland för svår att motstå. Joels till en början händelselösa liv blir plötsligt ganska komplicerat på flera plan. Mammans man Vincent går över gränser som Joel inte kan tolerera, och efter en virvelström av droger, sex och våld befinner han sig på ett hotell i Stockholm med blodiga kläder. Allt faller sönder. Eller faller allt på plats? Och har han förstört allt med Cornelia nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.