28 februari 2015

"Sagan om Halvdan Hårde"

av Erik Magntorn & Staffan Gnosspelius.

Förlag: Hirschfeld förlag (Tack för boken!)
Sidor: 24 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 5-9 år

Handling: Halvdan Hårde är en viking som är arg och bestämd. Han bestämmer sig för att ta med sig sin besättning och segla, mitt i hösten. Ingen vill följa med men Hårde tvingar dem och de far iväg.

De hinner inte långt innan det blir som besättningen misstänkte, det blir storm och de tvingas bo på en ö. Ska de kunna laga båten? Och hur ska de göra för att slippa Halvdan Hårde?

Omdöme:
En lite dyster men fin barnbok. Det är speciella, uttrycksfulla bilder som jag gillar men vissa är lite läskiga enligt min lillasyster. Jag läste den för min syster som är 8 år och hon tyckte om boken men som sagt var den lite läskig och sorglig.

Jag älskar att läsa högt när böcker rimmar och det blev en positiv överraskning när jag började läsa den här. Jag tycker det ger ett väldigt bra flyt men ibland är det svåra ord för att få ihop rimmen. Sagan om Halvdan Hårde har en bra story som visar hur vikingarna levde.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.