10 januari 2015

"Jag ger dig solen"

av Jandy Nelson.

Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 379 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14 år och uppåt. Funkar för vuxna också!
Serie: Det är en fristående bok men Jandy Nelson har också skrivit Himlen börjar här. Som jag har skrivit en (gammal & dålig) recension på.

Handling:
Noah & Jude är två tvillingar som alltid har varit tighta men de glider ifrån varandra mer och mer. De har massa hemligheter som de hellre dör än berättar. Hur har det kunnat bli så?

Noahs dröm är att börja på Konstskolan CSA och varje dag på sommarlovet så går han till skolan och tittar in genom fönstret och gör deras övningar. Han lär också känna Brian. Brian som är lika intresserad av rymden och han är den första som Noah kan prata med.

Jude är populär och hennes kjolar blir kortare och kortare för varje dag på sommaren. Hon surfar och är aldrig hemma enligt Noah. Men så en dag, den sommaren, så förstörs båda deras världar och allt förändras.

Omdöme:
Årets bästa bok tänkte jag skriva, men det är också den enda som jag har läst ut detta året. Men jag kan säga att den slår alla böcker som jag läste 2014 också. Riktigt bra! Redan efter 30 sidor så visste jag att det var en 5/5-bok. Språket är bra och fängslande. Karaktärerna är intressanta och unika.

Det är från båda tvillingarnas perspektiv men det byter inte perspektiv typ 100 gånger utan kanske 6 gånger under hela boken. Det gör att man verkligen fastnar i karaktären och lär känna dem. Noahs perspektiv är från när de är 14 år och Judes är från 16-års-åldern. Så Jude "avslöjar" vad som har hänt tidigare och det gör det väldigt spännande för man vill se hur det gick till. Sen kan man koppla ihop mycket från de olika tiderna och jag älskar när man kan förstå något innan huvudpersonen. Detta var den bästa boken som jag läst på väldigt länge och jag tycker den passar alla!

Betyg:

2 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.