11 oktober 2014

Intervju med ungdomsförfattaren Ursula Poznanski

Under Bokmässan för några veckor sen så intervjuade jag Ursula Poznanski som har skrivit Saeculum och Erebos. Det är två jättespännande böcker som jag blev positivt överraskad av. Nu är hon också aktuell med första delen i en trilogi som heter Sveket. 

Intervjun gjorde jag på engelska och spelade in den. Nu när jag skrev inlägget funderade jag om det skulle vara på engelska eller svenska och jag valde svenska. Jag är bättre på att skriva så det låter bra då och alla läsare förstår. Jag kanske kommer göra en film med delar av intervjun också.

Berätta lite om dig själv.
Jag är från Österrike och bor i Wien med min familj. Jag har en son som är 15 år.

Jobbar du med något mer än att skriva böcker?
Nej, det är mitt heltidsjobb men jag har varit journalist. Jag slutade med det för att jag måste skriva så mycket till mina två redaktörer nu. Innan jag var journalist så gick jag på universitetet.

Läser du mycket?
Ja, verkligen. Jag läser nästan allt och just nu är unga vuxna-böcker intressant att läsa. Jag har många författarvänner så vi byter böcker och läser varandras. Jag gillade att läsa mycket när jag var liten. Vi hade ett bibliotek och jag tror jag lånade tre, fyra böcker per vecka, som jag sen lämnade tillbaka lästa. Nu läser jag fortfarande men mindre för att jag inte har lika mycket tid. När jag har skrivit en hel dag så vill jag inte läsa på kvällen, för jag har sett tillräckligt med text. Då är jag för lat för att läsa och tittar istället på tv eller något annat.

Har du några favoritförfattare?
Jag har flera författare som jag verkligen gillar men inte en favorit. De skriver så olika saker så det är svårt att jämföra dem. Jag gillar Liza Marklund mycket, den svenska författaren. Och en annan svensk författare som skriver under pseudonym, två killar som jag inte kommer ihåg vad de heter. Så det finns några svenska som jag gillar och det kommer många bra böcker från Sverige.

Vad tycker du om Sverige och Bokmässan?
Det är min första gång här och det är verkligen fint. Bara när jag åkte från flygplatsen så var det så mycket skog och blommor, och att vattnet är så nära är bra. Jag har sett lite av Göteborg för jag tog en promenad igår och då var det väldigt bra väder och vackert.

Bokmässan är bra, jag älskar bokmässor! Denna är väldigt populär och jag gillar när det är mycket folk. Den är lagom stor, Frankfurts är väldigt stor så du kan inte se allting men Bokmässan i Göteborg har perfekt storlek: du kan se allt men det hinner inte bli tråkigt.

Ville du bli författare när du var barn?
Det var en av de jobb jag tänkte på men jag hade flera drömyrken. Ett tag ville jag bli veterinär eller havsbiolog. Väldigt olika saker men författare var en av dem. Jag skrev lite när jag var barn, jag startade berättelser men gav snabbt upp. Jag var över 30 år när jag klarade av att göra färdigt det jag hade börjat skriva.

Varför skriver du för ungdomar?
För jag tycker det är en intressant grupp, man är ung och ändras snabbt. Egentligen skriver jag inte för ungdomar utan det blir så när man skriver om den åldern.

Vad gillar du att skriva mest, romaner eller barnböcker?
Jag gillar båda, och jag gillar att byta mellan dem för då kan man byta språk och ha lite variation. Det är ungefär lika svårt men det är olika problem att lösa i olika sorters böcker.

Har du en favorit av dina egna böcker?
Nej, det är som att ha en favorit av sina barn. Jag gillar alla av olika anledningar. Men jag har ett favoritomslag och det är Saeculums.

Har du någon skrivteknik?
Jag har en översikt, med mycket detaljer som berättar hur jag ska börja och var jag vill komma, men jag vet inte allt. Det är en mix mellan inspiration och planering men jag vet slutet när jag börjar skriva.

Hur fick du idén till Erebos?
Jag har alltid gillat berättelser där de byter mellan två världar. En dag kom jag på att datorspel är på ett vis en annan värld. Du kan byta personlighet och försvinna in i spelet. Det var starten till den boken. Själv spelar jag inte datorspel, förutom små spel som Angry birds och sånt.

Jag tyckte Saeculum var lite läskig ibland. Var det meningen att den skulle vara läskig/obehaglig?
Ja, det var meningen. Jag ville att den skulle vara lite läskig och läsaren skulle inte veta om det verkligen var en förbannelse eller vad som hände. Flera läsare har sagt att den var läskig och det är bra.

Hur lång tid tar det för dig att skriva en bok?
Ungefär ett halvår. Jag försöker skriva två böcker per år och jag skriver dem en efter en, utan att blanda.

Vill du att någon av dina böcker ska bli en film?
Ja, jag tror det skulle vara kul men det skulle nog inte bli så som jag ser berättelserna. Jag bryr mig inte om vilken av böckerna men trilogin skulle vara kul att se. Erebos tror jag skulle vara svår att göra för den är så speciell men det är inte något som jag kan påverka. Jag behöver någon som kan betala för film är väldigt dyrt.

Skriver du något nu?
Ja, jag skriver alltid något! Det är en YA-roman men jag kan inte berätta om den, jag har lovat mina förläggare att inte prata om den.

Bloggaren Paula och Ursula Poznanski.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.