14 september 2014

"Jag blundar tills jag finns"

av Marie Björk.

Förlag: Idus förlag (Tack för boken!)
Sidor: 132 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14+
Övrigt: Läs min intervju med Marie Björk här.

Handling:
Sandra försöker genomleva sitt vardag och vill bara hoppa fram i sitt liv till att hon kan klara sig själv och slippa skolan. Hemma är det jobbigt med en alkoholist till pappa och en mamma som inte gör något åt det. Sandra har inga vänner efter att hennes bästa vän har flyttat. Men så börjar Cassandra i klassen och redan när de ses första gången så känner hon att de kommer bli kompisar.

Cassandra tar med Sandra till livet utanför skolan och hon går på fester och träffar killar. Hon möter Tobias och de tvingas träffas på Cassandras dubbeldejter, men Sandra gillar det.

Omdöme:
En ungdomsroman som berättar om många viktiga och intressanta ämnen. Den är lättsmält trots att det är sorgliga och tragiska händelser. Jag tror att det beror på att boken är uppdelad i korta kapitel, ett kapitel för varje scen. Det gör att det är en lättläst och går snabbt att läsa, och blir lättsmält. Den var hela tiden intressant och rolig att läsa för det händer saker hela tiden som överraskar och ger hopp.

Jag gillade att det var en kärlekshistoria men den tog inte över hela storyn eller gjorde inte Jag blundar tills jag finns till en kärleksbok. Det är ganska ovanligt att huvudpersonen är tillsammans med någon utan att ha massor av kärleksbekymmer. Det var skönt att läsa en bok som nästan bara hade positivt om kärlek. Även om det fanns problem i kärleksrelationer i några bikaraktärers liv.

Betyg:

2 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.