19 augusti 2014

Intervju med författaren Marie Björk

Marie Björk debuterar snart med sin första bok, ungdomsboken Jag blundar tills jag finns. Den kommer ut 29 augusti på Idus förlag. Här är en liten intervju med Marie Björk.

Beskriv kort Jag blundar tills jag finns
Den handlar om 15-åriga Sandra som längtar efter att gå ut högstadiet, få börja gymnasiet, flytta hemifrån och slippa sin pappa som dricker. Idolen Patti Smith räddar henne och får henne att härda ut – med hörlurarna på hörs det inte om någon skriker och bråkar. En gång hade hon en bästis som förstod allt, Sara. Men Sara flyttade och Sandra vågar inte tro på att ensamheten ska försvinna. Men så kommer Cassandra, och allting förändras. In i Sandras liv kommer fester, killar och det där som absolut aldrig någonsin får hända. Men som ändå händer.
 Sandra blir vittne till en våldtäkt, och reaktionerna därefter blir inte riktigt som hon hade trott.
Foto: Henric Lindsten

Och berätta lite om dig själv.
Jag är utbildad journalist, och jag har också gått ett flertal litterära skrivarkurser på både högskola och folkhögskola. Jag bor i Stockholm och jobbar som pr-ansvarig på Bonnierförlagen, så jag har den stora lyckan att få jobba med böcker och författare hela dagarna. Det passar mig perfekt!

 Hur gick det till när du började skriva?
Jag har nog skrivit så länge jag kan minnas. Så fort jag lärde mig skriva så skrev jag sagor och serier, och det har liksom aldrig upphört. Men det var nog först 2007 som jag började gå litterära skrivarkurser och verkligen började fokusera på att få mina texter utgivna. Men fram tills nu så har jag mest publicerat och uppträtt med poesi.

Hur fick du idén till Jag blundar tills jag finns?
Det var nog snarare så att boken kom till mig. Jag behövde helt enkelt skriva den här boken. Precis som huvudpersonen Sandra så har jag en pappa som är alkoholist, och det är förstås någonting som har påverkat mig väldigt mycket. De känslorna, att känna sig både övergiven och maktlös som barn, behövde jag skriva om. Men jag vill poängtera att boken inte är helt självbiografisk, det roliga med att vara författare är ju att få hitta på! När jag insåg att det skulle bli en ungdomsroman så kände jag mig tyvärr tvungen att även ha med en våldtäktsscen, för det är så många unga tjejer som utsätts för det. Vilket gör mig väldigt upprörd! Men jag tror och hoppas att böcker kan leda till bra diskussioner som i slutändan minskar både våldtäkter och den skuld och skam som läggs på tjejer som utsätts.

Vad vill du uppnå med boken?
Jag vill få unga att våga prata om det som egentligen känns alldeles för jobbigt och svårt att prata om. Vad det än är. Man ska inte behöva skämmas för sina föräldrars missbruk eller andra familjehemligheter. Om man vågar prata om problemen så blir de mycket enklare att lösa!

Vad har du fått för reaktioner från läsare?
Helt underbara! Till exempel: ”Man borde läsa boken för att få se att det inte bara är en själv som är så där ledsen och har en sådan familj och pappa.” Sånt gör mig väldigt glad, när jag märker att boken verkligen kan fungera som stöd.

Kom du på titeln eller kom den i efterhand av förlaget?
Det var jag som kom på den. Den känns som något som Sandra skulle kunna säga, och jag tycker att den uttrycket hennes känslor väldigt bra. Och så är den säkert lite poetisk för att jag gillar poesi!

Har det länge varit en dröm att skriva en skönlitterär bok?
Ja, jag har nog alltid vetat att jag en dag ska ge ut en bok. Ända sedan jag var liten.

Vad det något speciellt som gjorde att du skickade din bok till Idus Förlag?
Jag intervjuade en författare som gett ut sin bok där, och hon pratade väldigt gott om förlaget. Jag tyckte att Idus Förlag verkade väldigt proffsiga och kunniga inom barn- och ungdomslitteratur, så jag hoppades att de skulle vilja ge ut min bok.

Skriver du något nu?
Nej, den här boken har tagit så mycket tid, så jag har inte hunnit med något nytt romanprojekt. Att ge ut en bok är en lång process. Och nu när den är utgiven går det mycket tid åt framträdanden och intervjuer, vilket är alldeles underbart. Just nu vill jag bara njuta av allt som händer med denna bok. Men jag är säker på att det kommer bli fler böcker framöver!

Läser du mycket? Favoriter?
Jag läser väldigt mycket. Det ingår även i mitt jobb på Bonnierförlagen. För mig är läsning både avkoppling, arbete och inspiration till mitt eget skrivande. Jag har många favoritförfattare som jag ständigt återkommer till, några av dem är: Anna Jörgensdotter, Christine Falkenland, Amanda Svensson, Bruno K. Öijer och Sonja Åkesson. Jag är alldeles säker på att man blir en bättre författare av att läsa mycket!

Foto: Gabriel Liljevall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.