18 juli 2014

"Tusen och en chans"

av Anabel Pitcher.


Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 332 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 13-18 år

Handling: Zoe är en ung tjej som börjar skicka brev till en mördare som inte hade fått besök sen han kom i fängelse. Anledningen till att hon skickar till honom är för att hon vet hur det känns, hur det känns att döda någon och leva med det. Skillnaden mellan fången och hon, är att han får straff för det han har gjort och hon är fri och "oskyldig".

Hela boken är upplagd på långa detaljrika brev till Stuart/mördaren. Zoe (som hon egentligen inte heter, men det är det namnet hon kallar sig när hon skickar breven) berättar om året innan Händelsen blandat med vad som händer just nu i hennes liv. Sakta men säkert kommer man närmare Händelsen och hela tiden får man fundera på vem, av två bröder, det är som dör.

Omdöme: Jättebra och speciell bok! En smart och ny idé att skriva om en som skickar brev till en mördare. Det var väldigt intressant att läsa. Den har ju ett sorgligt tema, Zoe mår inte så bra med mycket skuldkänslor och det är en person som dör, men det känns ändå inte som en ledsam bok. Det är så många fina tillbakablickar som lättar upp boken.

Zoe är en så vanlig och snäll tjej så jag förstod inte vad som hade hänt egentligen. Ett tag precis innan det skulle avslöjas så tvivlade jag på att det var Zoe som hade gjort att han dog, hon kanske hade fått skuldkänslor som sen blev överdrivna, tänkte jag. Jag ska inte spoila vad som händer, men jag kan säga att jag hade velat ha ett annat slut. Det var lite för öppet för min smak.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.