30 juli 2014

Day 24 – A book that you wish more people would’ve read

Undret av R.J. Palacio gillade jag jättemycket och gav den 5/5 stjärnor. Den ser lite barnslig ut på framsidan och den handlar om en 10-åring, så jag tror att många tänker att den är för unga barn. Den har börjat bli lite kändare nu tror jag, men inte i Sverige.

Här är en del av min recension av Undret.

Augusts ansikte har genomgått massor av operationer och han ser ut som ett monster. När han möter folk på gatan, hör han de ibland flämta till och går därifrån. Han har aldrig gått i skolan utan hans mamma har undervisat honom hemma. Nu är han 10 år och ska börja i femman på en riktig skola.

Han får gå dit på sommarlovet och får träffa tre elever. En snäll men som inte hälsar när han väl börjar i skolan, en elak och en riktigt snäll. Han blir kompis med den snälle, och trots att ingen annan vågar prata med honom så klarar han av att gå till skolan. Men en dag hör han sin kompis prata med den elaka, och han säger att läraren har sagt till honom att vara vän med August...

Väldigt fin bok! Det är olika delar, och berättelsen är från fem olika perspektiv, men oftast från Augusts. Han är så klok och man tycker väldigt synd om honom. Men oftast är det mycket hopp i berättelsen och August förändras mycket under året.

Den är viktig för jag tror många "vanliga" känner igen sig med hans tankar. Det finns väldigt många fina karaktärer också, många elaka men också många bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.