22 april 2014

Intervju med illustratören och författaren Boel Werner

Opal kontaktade mig och frågade om jag ville läsa ungdomsboken Är du dum på riktigt? och intervjua författaren Boel Werner. Det tyckte jag lät kul och här är intervjun. Jag tycker den blev väldigt intressant, speciellt med det om skrivteknik och om förlag.

Beskriv kort Är du dum på riktigt?
Den är en bok som handlar om två tjejer som blir vänner trots att de är väldigt olika. Ester är en lite nördig och barnslig tjej som inte riktigt kan se konsekvenserna av sina handlingar, medan Tesse är en killtokig bimbotyp som har mycket bättre koll än Ester på saker och ting. Och man kan lugnt säga att deras vänskap inte går som på räls. Jag tycker själv att boken är väldigt rolig. Det är mycket dialog – jag valde det istället för att ge Ester så mycket "inre dialog-röst", för hade jag gjort det hade jag fått lov att framställa henne mer verbal än hon faktiskt är.

Och beskriv Boel Werner.
Jag är illustratör från början, men har alltid skrivit också. Sen slutet av 90-talet så både skriver jag och illustrerar. (I hemlighet så tycker jag att jag är bättre som författare.) Men jag jobbar enbart med barn- och ungdomsböcker. Det är min grej.
Jag bor i Dalarna och har man och två tonårsbarn.

Hur lång tid har det tagit att skriva Är du dum på riktigt?
Det tog ungefär från oktober till juni. Men då gjorde jag andra grejer också parallellt.

Hur ser din skrivprocess ut?
När jag skriver så skriver jag ca tre timmar varje förmiddag. När de timmarna har gått så blir det tyst i skallen och kommer inget mer. Om jag då sitter kvar resten av dagen och tvingar ur mig text, så blir det bara sånt som jag får stryka nästa dag (fast det får jag ofta göra i alla fall).

Jag har aldrig någon plan för handlingen i en bok, utan bara en situation eller en person som jag vill utgå ifrån. När jag har hållit på ett tag märker jag om det "blir nåt". Antingen har det börjat leva eller också är det dött. När jag sen hållit på ytterligare och strukit och skrivit om en massa, då börjar jag ana vad det är jag vill säga. Det är alltid något jag vill få fram, fast jag inte visste om det själv. I samma veva kan det också hända att jag kommer på ett snyggt slut – då blir det en sporre att skriva mig fram till det snygga slutet. (Mitt allra snyggaste, mest sorglyckliga slut finns i Junia på jakt. Läs den!)

I fallet med Är du dum på riktigt? var idén att skriva om en sån här lite "dum" tjej. (Mycket av mig själv i den åldern – förstås!)
Boel Werner
Bild från Boels hemsida.

Du har skrivit och illustrerat flera barnböcker. Vilken typ av bok är lättast att skriva, av barnböcker och ungdomsböcker?
Ingen typ är lätt! Är det lätt är det nåt fel!

Har du en egen favorit av dina böcker?
Är du dum på riktigt? är favorit! Men flera andra också. T.ex. småbarnsboken Hej då mössan!.

Tycker du att någon av dina böcker borde fått mer uppmärksamhet?
Ja! Min bok Vild. Den är cool men var visst före sin tid på något sätt, har jag fått höra! Jag har själv gett ut den på nytt som e-bok, bara för att den ska FINNAS. Den handlar om en tjej som får en svans.

Många författare stannar på ett förlag med alla sina böcker men du har titlar hos flera förlag. Hur kommer det sig?
Sanningen är, att om man gör en bok (eller ett par) som inte säljer så bra, så kan man bli "fimpad" av sitt förlag. Det är dock inget de berättar för en! Man märker det så småningom! Men jag har haft turen att få nya förlag hela tiden. Jag är jätteglad att vara med Opal nu. Sen har jag under hela min "karriär" jobbat med lättlästa böcker på LL-förlaget. Både som illustratör och författare. Deras utgivning är bra och viktig!

Vad för sorts böcker läser du?
Allt möjligt men inte deckare och fantasy. Barn- och ungdomsböcker kan jag tyvärr inte njuta av. Det blir jobb så fort jag läser en sån. Jag bara funderar på hur den författaren har gjort, försöker hantera att något är mycket bättre än jag tror mig kunna göra och så vidare.

Har även svårt att läsa stora bestsellers – de kan aldrig leva upp till förväntningarna. Bäst är om man tar nåt på måfå på bibblan och det är något underbart som det känns som om man är ensam om. Min bästa sån på sistone heter Skippy dies och är av Paul Murray.

Får du inspiration från dem till dina egna projekt?
Mesta inspirationen kommer från min egen barn- och ungdom, och från mina egna barn. Men jag hade aldrig kunnat vara författare om jag inte var en läsare.

Vad skriver eller illustrerar du just nu?
En bilderbok faktiskt. Men jag vet inte än om den blir antagen. Och så funderar jag på om jag ska skriva mer om Ester från "Är du dum …" Frågan är: Har jag mer att säga om henne?
Kanske har jag det, men i så fall har hon nog blivit lite äldre. Kanske går hon i nian och fattar fortfarande inte nånting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.