31 mars 2014

"Dagens katastrofer"

av Cilla Jackert.

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 175 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 10-15 år
Övrigt: Har blivit nominerad till Slangbellan 2014.

Handling: Majken är 12 år och rädd för alla katastrofer som kan hända i världen. De skriver hon upp i sitt anteckningsblock och sitter mest inne för att undvika dem. Det blir sommarlov och Majken är ensam hela dagarna men så köper hennes mamma en hund till henne. Majken tänker på hur många smittor hunden bär på och att hon nu är tvungen att gå ut.

Under sommaren avskyr hon honom mindre och mindre och hunden gör så hon lär känna en tant, som också heter Majken, som berättar om sitt liv.

Omdöme: En härlig bok för barn i mellanstadieåldern som ger en feel-good-känsla. Det är kul att läsa om Majken och se hur hon förändras. Jag trodde det skulle vara ännu mer om katastrofer och om hur hon oroar dig för dem, och i början blev jag lite besviken men nu tycker jag det var lagom mycket.

Majken har roliga dialoger och det gör att hela boken blir rolig och glädjefull även om Majken inte har det så bra hela tiden och det finns sorgliga ämnen.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.