4 februari 2014

Bokhandel.nu

För ett tag sen hittade jag sidan Bokhandel.nu. Det är en sida där man kan söka på böcker och se lägsta priset från nätbokhandlarna, så man hittar billiga böcker lätt. Den söker igenom Adlibris, CDON, Bokia, Bokus och E2GO (den sida som jag använder när jag köper e-böcker). Man kan antingen söka på en specifik bok, författare eller leta efter böcker via kategorier. När man valt en bok skickas man till försäljningssidan. Nu har jag inte köpt någon bok via dem men det verkar vara smidigt. Det är bra att man kan jämföra både leveranstid och pris.

Det är lite dumt för det finns så hemskt många kategorier för det gör att man inte får någon överblick. Det finns till exempel jättemånga kategorier bara om data: Databaser, Databehandling allmänt, Datalitteratur, Datavetenskap, Datacertifiering, Datorer IT, Datorer maskinvara och datorsäkerhet...


Jag letade efter Matchad av Ally Condie. Jag har inte hunnit läsa den trots att jag velat det sen den kom ut. Såhär beskrivs den på Adlibris:
Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö. Men under ytan finns andra krafter som vill något annat. 

Matchad är första delen i en trilogi. Prosan är glasklar samtidigt som språket är poetiskt och drömskt. Ally Condie har jämförts med Kazuo Ishiguro, författare till Never Let Me Go.

Den var billigast på Adlibris om man räknade med frakten men Bokus utan frakt. Jag kommer inte köpa den på CDON i alla fall, där tar det längst tid och är dyrast.

Hittade också Insurgent av Veronica Roth (alltså fortsättningen på Divergent som jag läste nyss). Den är billigast på Adlibris såg jag. Jag hade inte hört något om den men så här beskrivs den:

Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.

Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.

8 kommentarer:

  1. Hej. :)
    Jag har taggat dig på:
    http://bokintresse.blogspot.se/2014/02/5-fragor-om-bockerna-i-din-bokhylla-tag.html

    SvaraRadera
  2. Matchad är jättebra!

    SvaraRadera
  3. billigt är bra, bäst på bra loppis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är svårt att hitta bra böcker på loppisar, men annars är det kul.

      Radera
  4. Det låter smart!
    Jag föredrar nog ändå biblioteksböcker, även om det kan vara jobbigt om böckerna inte finns. Det har ju sina fördelar att ha sina egna böcker hemma och kunna läsa de om och om igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar också mycket, men inte lika mycket som innan. Det är ganska skönt att de inte tar plats efter att man läst dem faktiskt.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.