30 december 2013

Tag: Böcker & bloggning 2013

För att sammanfatta 2013 svarar jag på samma tag som förra året. Länkarna går till min recension på den boken.

Böcker 2013

1. Bästa bok du läste 2013 (du kan bryta ner det till genrer om du vill)?
BÄST: Jag, En av David Levithan
Sorglig: Jag går dit du går av Nina LaCour
Svensk: Vi måste slutat ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck.

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak? 
Jag trodde att Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran skulle vara bättre. Den var rolig på vissa ställen men jag tyckte den var seg.





3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2013?
Undret av R.J. Palacio. Jag hade inte alls höga förväntningar på den men den var väldigt fin.

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2013? 
Förmodligen var det Jag, En för den har jag sagt flera gånger att den är bra.

5. Bästa bokserie du kom över 2013? 
Jag läste faktiskt delar av Harry Potter under detta året så jag väljer den.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2013?
Stephen Chbosky som skrev Wallflower hade jag inte läst något av innan 2013 och hans bok gillar jag mycket.

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Genom dina ögon av Stephenie Meyer: Den läste jag för att jag skulle göra det i min bokklubb och var inte något intresserad på den men den var jättebra!

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2013?
Förra året valde jag Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, och detta året väljer jag Nyckeln av dem.

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Förmodligen kommer jag inte läsa om någon för det finns så många andra böcker som jag vill läsa. Det skulle vara någon som jag har hemma i så fall som jag bara läser någon del av.

10. Favoritomslag av en bok du läste 2013? 
Jag gillar Jenny Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going väldigt mycket! Det är så fint med molnet.

11. Mest minnesvärda karaktär 2013? 
Katsa i De Utvalda: Tankeläsaren gillar jag!

12. Den mest vackert skrivna bok du läst 2013?
The lover's dictionary av David Levithan var fin.

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2013? 
Restips för utomjordingar tänkte jag på länge efter att jag läst den.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2013 att läsa? 
Jag får väl säga Harry Potter.

15. Favoritcitat från en bok du läste 2013? 
Jag har inget som jag kommer på nu.

16. Kortaste och längsta bok läst 2013? 
Den tjockaste var Harry Potter och fenixorden och den smalast var någon av Novellix noveller.

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2013 (kärlek, familj, vänskap etc.)?
Jag säger Hazel och August i Förr eller senare exploderar jag.

18. Favoritbok du läste under 2013 av en författare du har läst andra böcker av? 
Smaragdgrön av Kerstin Gier.

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Let it snow som jag håller på att läsa just nu.

Bokbloggande 2013

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2013? 
Bloggambassadörerna för Bokmässan hittade jag och började följa under 2013.

2. En av de bästa recensioner du skrev 2013?
Någon av de i Jönköpingsposten för de lägger jag ner mer tid på.

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Bokmässan 2013! Alla dagar!

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2013? 
Bokmässan 2013! Alla dagar!

5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Inlägget om vad jag tyckte om att praoa på Gilla Böcker.

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Inget inlägg som jag har tänkt på.

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
E2GO där man köper ljusböcker och e-böcker.

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Nope.

Ser framåt...
1. En bok du inte läste 2013 som kommer att bli prioriterad under 2014?
Jag vill fortsätta läsa hyllvärmare.

2. Bok som du ser fram emot 2014?
Bland annat Eleanor och Park.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2014?
Jag har inget bestämt mål men få fler läsare och respons är alltid ett mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.