9 november 2013

"5768 visningar på Youtube"

av Ralf Novák-Rosengren & Anita Santesson.

Förlag: Podium (Tack för boken!)
Sidor: 135 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 12-15 år
Övrigt: Är vinnarmanus i tävlingen "Att vara ung rom idag".

Handling: Rosita vill bli artist men nästan ingen har hört henne sjunga. När hon inte har gjort sin musikläxa hjälper en tjej i klassen henne, hon säger att de har gjort en låt tillsammans som de ska spela upp på talangjakten.

De börjar paniköva för att hinna och det gör att hon blir osams med sin enda kompis Ella. Samtidigt hotar killarna i nian henne på grund av att hon är rom och de ska också ställa upp i Talangjakten.

Omdöme:
En intressant bok om att vara av romanifolket och kunna stå för det. Det hände mycket hela tiden och hon hade många problem att lösa. Jag tyckte den var lite förutsägbar på vissa ställen och jag fattade vad som skulle hända flera sidor innan, men andra händelser var jag inte alls beredd på.

Språket var det bra med boken, tycker jag. Det var inte något speciellt språk egentligen, som jag brukar tycka extra mycket om, utan ganska basic. Det var lättläst och enkelt att förstå. Däremot tyckte jag att det var lite svårt att förstå tiden, tiden kvar till tävlingen och hur många dagar boken utspelade sig under.

Betyg:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.