26 oktober 2013

Prao på tryckeri

Anteckningsböckerna.
Under två veckor har jag praoat på ett tryckeri som heter TMG Taberg. Jag valde inte det lika mycket som jag valde Gilla Böcker (som jag hade velat praoa på i flera år) utan skolan hade en lista där man fick välja några och sen fick man ett arbete där det fanns plats.

Jag har varit mest på lagret för där kan jag hjälpa till att packa, hämta ordrar och posta. Det är ganska kul för jag känner att jag kan vara med och göra nästan samma som de som jobbar där, men jag vill inte jobba på lager i framtiden! Det jag har lärt mig mest under den här tiden är att jag trodde mycket mer gjordes av maskiner, som att räkna papper och sortera. För någon dag sen så sorterade jag 1000 affischer så de var i högar med 10 i varje, alltså 100 högar som jag sen rullade och la i rör. De fick också ett stort jobb att sätta på gummisnoddar på lappar och packa i lådor som vi var ungefär 4 stycken under en hel dag och packade. Det var fyra pall som var ungefär en halv meter höga med visitkortsstora lappar, men när man gör det tillsammans är det lugnt, bara lite enformigt.

Sen har jag också varit på själva tryckeriet en dag förra veckan, då gjorde jag de anteckningsböckerna som jag skrev om och fick mest titta på hur maskinerna fungerar.

Jag har också varit några dagar på deras kontor där jag har sett hur det går till innan det trycks. Hur det redigeras och med korrektur, men där får jag mest se hur de som jobbar där gör.

Jag vill jobba på kontor på något vis i framtiden men det är ändå svårt vad för man kan ju göra det mesta på ett kontor, men det har ändå varit roligast på lagret under denna perioden för där känner jag att jag hjälper till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.