16 juli 2013

"Safirblå"

av Kerstin Gier.

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 392 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 12-18 år
Serie: Andra delen i Ädelstens-trilogin. Första delen, Rubinröd har jag recenserat här. Sista delen, Smaragdgrön kommer i höst.

Handling:
Gwen har plötsligt blivit tidsresenär och försöka få tag på två andra tidresenärers blod med hjälp av Gideon. Gideon är lite äldre och har länge vetat att han kan resa i tiden. Gwen vet inte vad hon ska tycka om honom, ibland är han världens snällaste och ibland väldigt mallig och låtsas inte veta av henne.

Hon måste snabbt lära sig hur man ska bete sig på både 1700- och 1800-talet, alla andra vet sedan födseln att de reser i tiden.

Omdöme:
Jag gillar både Rubinröd och Safirblå väldigt mycket! De är väldigt lätta att komma in i, spännande och händelserika. Detta är ju andra delen i serien och ändå har det inte ens gått en vecka sen första bokens händelser började. Fast jag under tiden jag läste tänkte jag inte på att det händer så mycket under kort tid.

Språket tycker jag nästan är det bästa med boken, det är lättläst och jag vill läsa mer och mer. Miljöerna har jag också väldigt tydliga bilder av, och det har jag inte i de flesta böcker.

I slutet av boken finns det en kod man får lösa, där svaret är vad de hittar på en speciell plats i sista boken. De har pratat om den sortens kod i boken så jag förstod den ganska snabbt. Det är massa siffror som står för något.

Betyg:




Ungdomsbokbloggsträffens platser har blivit fulla, men det finns tre reservplatser kvar (det fanns fem från början), alltså att du kan få komma med om någon hoppar av eller blir sjuk. Mejla bokbloggsmingel@hotmail.com så kan du fortfarande få chans att vara med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.