24 mars 2013

"Rizzo racerförare"

av George Johansson.


Förlag: Berhs (Tack för boken!)
Sidor: 146 sidor
Ålder: 8-12 år

Handling: Rizzo är en råtta och har alltid velat bli en racerförare, men det är nästan bara ekorrar som blir det. Råttor ska vara bra på golf och segla, och det gillar inte Rizzo.

Varje dag i mer än två år har Rizzo gått till ett s.k. stall för Formel 1 och tittat in genom fönstret. Han har aldrig vågat pratat med mekanikerna. En dag råkar han stöta på ett oljefat som rullar iväg, och de kommer på honom. Vad ska han säga nu när han har snokat? De ser inte glada ut, men de borde kunna hjälpa honom men hans dröm till att bli racerförare...

Omdöme: I början tyckte jag det var väldigt svårt att förstå om de var djur i en verklig värld eller om de hade en egen värld där alla var djur. Jag hade svårt att få ihop allt och förstod inte hur de kunde gå i skolan. Sen kom jag på att de såklart hade en värld där alla var djur. Då kom jag på att jag inte har läst en bok där personerna är djur sedan jag var i den åldern som denna boken är skriven för. Jag var helt enkel så ovan att läsa om det så jag inte fick ihop det i början.

När jag hade kommit in i den mer så märkte jag att den var väldigt förutsägbar, men det hade jag nog inte tyckt om jag var i 10-års-åldern. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma böcker för yngre barn. Jag tror det är lättare för vuxna, för ungdomar är för nära den åldern. Det var inte så länge sen jag läste sådana böcker...

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.