17 mars 2013

2012 kom det ut 281 ungdomsböcker

Igår såg jag Svenska barnboksinstitutet gjort statistik och trender i bokutgivningen för 2012 nu. De har visst gjort det väldigt länge och här finns rapporter sen 1993.

Årets bokprovning är på 36 sidor, och jag hade inte tid att läsa det, men det finns diagram och tabeller som visar väldigt bra. Här är årets rapport och längst ner är diagrammen.

Jag tyckte det var intressantast att se fördelningarna av män och kvinnor som författare och huvudpersoner. Jag gillade också att se vilka språk de flesta översättningar är ifrån och vilka förlag som ger ut flest böcker.
Klicka för större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.