18 januari 2013

Tag: Om läsning och litteratur


Jag hittade denna enkäten för länge sen och har tyvärr glömt var jag hittade den men jag gör den i alla fall.  Om du har en blogg får du också kopiera och göra den om du vill.
                                                 
          Förflutet
1. Hur gammal var du när du började läsa? 
Sju år ungefär.

2. Vad är titeln på den första boken du läste? 
Den första boken jag skrev upp är "Varuhusmysteriet" av Mia Söderblom. Jag började skriva upp det jag läser när jag var 9 år.

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa? 
Jag tror faktiskt inte det var någon speciell bok, det var nog att jag tyckte det var så kul att fylla i när jag läst ut en bok som gjorde mig peppad att läsa.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning? 
Det tror jag var när jag var sju år och försökte göra läxan som var att läsa. Jag låg i min säng och tyckte det var svårt och onödigt att kunna läsa.
  
Nutid

5. Hur många böcker äger du just nu? 
Ungefär 130 stycken :)

6. Vilken av dem är din favorit? 
Jag kan inte bara välja en! Men mina favoritböcker kan du se här och många av dem finns i min bokhylla.

7. Vilken av dem ogillar du mest? 
Jag vet inte riktigt, för vissa av dem har jag inte ens läst.

8. Vilken är din favoritgenre? 
Jag läser väldigt blandat, men typ skönlitteratur för ungdomar och biografier.

9. Hur ofta läser du? 
Försöker läsa en gång om dagen.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker? 
Ungdomsböcker!

11. Sakta, medelmåttig eller snabb läsare? 
Jag läser snabbare än många andra, men jag läser inte sån där speed-reading (även om jag läst en bok om hur man gör det...).

12. Vem är din favoritförfattare och varför? 
Man kan se mina favoritförfattare här och jag gillar alla dem av olika anledningar.

13. Pocket eller inbundet? 
Spelar ingen roll.

14. Vem är din favorithuvudkaraktär? 
Som jag har skrivit ett par gånger på bloggen så läser jag en bok, och sen läser jag nästa osv och efter ett tag så tänker jag inte så mycket på de gamla böckerna jag läst.

15. Vem är din favoritskurk? 
Samma svar som på fråga 14...

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa? 
Jag gillar böcker som är 200 till 300 sidor.

Framtid

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Både jag och nej, på ett sätt är ju en bokblogg "en karriär inom litteraturen" och det tänker jag fortsätta med. Men jag vet inte riktigt om jag kommer jobba inom litteraturen...

18. Tror du att läsplattor kommer att ta över de fysiska böckerna? 
Jag tror det kommer blir populärare och populärare, men om ungefär 10 år tror jag det kommer komma något nytt, som både är bra för miljön och behåller de fysiska böckerna.

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
De måste såklart lära sig att läsa, men de behöver inte läsa lika mycket som jag, men visst skulle det vara kul att ha barn med samma intressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.