7 november 2012

Bokbloggsskolan: Intervju med Tonårsboken

Här är en intervju med Hanna och Elin från bokbloggen Tonårsboken. De var med på Bonnier Carlsens boksamtal på Bokmässan så jag hade en bild på dem som jag inte lagt upp innan. På bilden är också Emelie (från dagensbok.com) och Lina Forss.

Eran blogg?
Tonårsboken

Hur länge har ni haft den?
I januari fyller bloggen 4 år!

Vad är det bästa med att bokblogga?
Att få dela med sig av riktigt stora läsupplevelser som man vill att fler ska upptäcka och älska.

Har ni något tips på hur man får en sådan bra bokblogg som möjligt?
Skriva ofta och vara ärlig mot sina läsare. På samma sätt som man kan hylla en bok med lovord så måste man kunna berätta om dåliga böcker, eller böcker man inte förstår. En bra bokblogg engagerar även läsarna i bloggen genom t.ex. utlottningar, diskussioner eller ber om deras åsikter och boktips.

Tycker ni att en bokblogg ska ha mer än bara recensioner, exempelvis inlägg om nyutgivna böcker?
Ja! Variation är viktigt för att få en så uppdaterad och rolig blogg som möjligt. Man kan skriva om allt från recensioner och boknyheter till intervjuer och bara allmäna tankar om böcker. Vi tycker inte heller att man behöver fastna i att skriva just om böcker. Det händer att vi skriver om både musik, film och teater eftersom det på ett sätt fortfarande har med böcker att göra. Att skriva låtar, pjäser och filmmanus är också som ett författande.

Just nu är det ju vanligt att bokbloggare får hjälpa förlag och sånt med allt möjligt skoj, vad är det roligaste ni har fått göra?
Det allra roligaste vi har fått göra är nog att intervjua Cornelia Funke på bokmässan 2011. Det var kul att få använda sin engelska och träffa en sådan känd författare. Men bokbloggsträffar och bokcirklar på förlag och mässor har också varit väldigt roliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.