10 augusti 2011

Författarbrev #2

Jag har ju skrivit här på bloggen att jag skrev brev till Martin Widmark. Det var den första jag skickat brev till men jag har skrivit till andra också. Så jag tänkte skriva alla här på bloggen. Det blir i den ordningen som jag skrev dem...
Den andra jag skickat brev till var Christina Alvner som är illustratör. Hon har tecknat "Alva-böckerna (av Pernilla Gesén) och Nelly-Rapp (av Martin Widmark som jag också har skickat brev till...) bl.a.

O.B.S. Precis som förra gången så är det i parentes mina anteckningar som jag har skrivit dit nu!

Hej Tova!                                                                                                      
2007-12-13
Tack för ditt brev! Jag blev jätteglad att du tycker jag tecknar roligt och fint! Det var riktigt snälla ord (hahahaa)! Du verkar vara en uppmärksam och observant tjej som lägger märke till många detaljer, som t.ex.  skuggan runt ögonen som jag målar på mina figurer. Jag är verkligen imponerad!
Nu ska jag försöka svara på alla rågor du hade. Först frågade du om jag tecknade mycket när jag var liten. Ja det gjorde jag, det var bland det roligaste jag visste så jag tecknade nästan jämt. Jag tycker fortfarande att det är roligt att teckna och måla.
Sen frågade du vad jag tecknade utöver Alva och Nelly.
Oj, jag har tecknat så många böcker, det skulle bli en jättelång lista om jag skulle räkna upp alla. Men jag tror att du skulle gilla en annan bok som jag tecknade förra året. Den heter "Min pappa tyngdlyftaren" och r skriven av Lina Lundh. Jag tyckte mycket om den boken själv!
Just nu håller jag på att bilder till den sjunde boken om Nelly Rapp som heter spökdoktorn (den heter egentligen "Häxdoktorn" hon skrev fel XD). Det blev verkligen en mysLÄSKIG bok ;-)
Om jag läser mycket böcker?
Ja, jag har alltid gillat att läsa, och hängde mycket på bibblan när jag var ung. Nu när jag är vuxen läser jag fortfarande rätt mycket.
Om hundar?
Ja, jag är en riktig hundälskare, och har själv haft hund hela mitt liv. När det gäller böcker bestämmer jag inte själv om hundar ska vara med, men när det gör det blir jag extra glad.
När jag tecknar bilder till tidningar väljer jag ibland att plutta dit en liten hund i bilden -om det passar förstås. Jag tycker att hundar är trevliga att ha med. Ofta tecknar jag in mina egna hundar, som t.ex. i julkalendern. Därhar jag på eget bevåg tecknat dit Gaia, en av mina hundar. Kan du hitta henne??
Jag har 2 spanska hittehundar, en som är chokladbrun och vit (Gaia), och en stor som är gulröd och vit (Poppan). På min hemsida kan du se hur de ser ut (www.alvner.se).

Många hälsningar från Chritina Alvner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.